오늘 하루동안 보지 않기
잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

전산화단층촬영 시뮬레이션 프로그램의 임상교육 효과에 관한 연구

A Study into the Effect of the CT Simulation Program on Clinical Education

방사선기술과학 2009년 32권 4호 p.445 ~ 451
KMID : 0357520090320040445
김용완 ( Kim Yong-Wan ) - 전남대학교병원 영상의학과

김정삼 ( Kim Jung-Sam ) - 목포과학대학 방사선과
이경록 ( Lee Kyung-Rok ) - 남부대학교 컴퓨터전기정보학과

Abstract

전산화단층촬영 시뮬레이션 프로그램은 환자가 받는 방사선 피폭 선량에 전혀 관계가 없으면서 임상에서 사용하는 고가의 의료 장비와 같은 모의실험을 함으로써 양질의 교육효과를 얻을 수 있다. 이러한 프로그램의 장점을 최대한으로 이용하기 위하여 강의 교안을 만든 다음 교육을 실시하였다. 이론교육만 실시한 학생을 대조군으로, 이론교육과 시뮬레이션 교육을 동시에 실시한 학생을 실험군으로 분류하여 면접평가 하였다. 대조군과 실험군의 평가를 시행한 결과 실험군의 성적이 월등히 향상됨을 알 수 있었다. 그러므로 시뮬레이션 프로그램은 학생들과 임상을 앞둔 방사선사에게 양질의 교육 자료로 활용될 것으로 사료된다.

The computed tomography(CT) simulation tool provides virtual experimental environment without using a high cost medical equipment. We made teaching materials for the CT simulation tools and educated the students and entry level of radio-technologists. We divided the experimental objects into two groups; students who took only theoretical classes (group 1) and students who took both theoretical and simulation classes (group 2). The results showed that the group 2 outperformed group 1 significantly, which indicates that the simulation program provides a good educational material for not only students but also radio-technologists.
KeyWords
전산화단층촬영, 시뮬레이션 프로그램, 시뮬레이션 교육, 면접조사
computed tomography, simulation program, education of simulation, search of interview
원문 및 링크아웃 정보
 
등재저널 정보
학술진흥재단(KCI)