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컴퓨터 게임 전후 각막 및 안구의 고위수차 변화

The Changes of Corneal and Ocular High-Order Aberrations before and after Playing Computer Games

대한안과학회지 2012년 53권 11호 p.1597 ~ 1602
KMID : 0360220120530111597
김민서 ( Kim Min-Seo ) - 한동대학교 생명과학부

황영훈 ( Hwang Young-Hoon ) - 건양대학교 김안과병원 안과학교실
송종석 ( Song Jong-Suk ) - 고려대학교 의과대학 안과학교실

Abstract

목적: 컴퓨터 게임 전후 각막 및 안구의 고위수차 변화를 측정하고, 게임 후의 눈 피로 증상 및 눈물막 파괴시간 변화와 고위수차 변화 간의 연관성을 평가해보고자 하였다.

대상과 방법: 정상 성인 남성 39명을 대상으로 컴퓨터 게임을 1시간 동안 시행하여 눈 피로를 유발하였다. 설문조사를 통해 게임 전후 주관적인 눈 피로를 평가하였으며, 눈물막 파괴시간과 KR-1W 수차계(Topcon Medical System, Inc., Tokyo, Japan)를 이용하여 게임 전후 각막 및 안구의 고위수차를 측정하였다. 모든 평가는 오른쪽 눈을 대상으로 하였다.

결과: 게임 전 눈 피로도는 평균 4.23 (±5.35)이었으나 게임 후에는 평균 12.05 (±8.68)로 증가하였다(p<0.001). 눈물막 파괴시간은 게임 전 평균 8.03 (±6.43)초였으나 게임 후에는 평균 4.90 (±3.31)초로 짧아졌다(p<0.001). 컴퓨터 게임 후 안구의 평균 고위수차는 4 mm와 6 mm 모두 게임 전에 비해 다소 증가하였으나 통계적으로 유의하지 않았다(p=0.150, p=0.202). 그러나 각막의 평균 고위수 차는 4 mm와 6 mm 모두 게임 전에 비해 게임 후 유의하게 증가하였다(p=0.002, p=0.002). 주관적인 눈 피로도 및 눈물막 파괴시간의 변화와 각막의 고위수차 변화 간에는 유의한 연관성이 없었다.

결론: 컴퓨터 게임으로 눈 피로를 유발한 경우 주관적인 눈 피로도와 눈물막 파괴시간뿐 아니라 각막의 고위수차에도 유의한 변화가 나타났다.

Purpose: To evaluate changes in corneal and ocular high-order aberration, ocular fatigue, and tear break-up time (TBUT) before and after playing computer games and the correlations among the variables.

Methods: Thirty-nine normal healthy subjects played computer games for 1 hour. Ocular fatigue was evaluated with a questionnaire, TBUT was measured with slit-lamp biomicroscopy, and high-order aberrations were measured with a KR-1W aberrometer (Topcon Medical System, Inc., Tokyo, Japan) in each subject before and after playing computer games. The right eye was used for statistical analyses.

Results: Subjective ocular fatigue (expressed as the interview score) increased from 4.23 ± 5.35 to 12.05 ± 8.68 after playing games (p < 0.001) and TBUT decreased from 8.03 ± 6.43 sec to 4.90 ± 3.31 sec (p < 0.001). Ocular high-order aberrations in the 4 mm and 6 mm zones were not significantly changed before and after playing games (p = 0.150, p = 0.202, respectively). However, corneal high-order aberrations in the 4 mm and 6 mm zones were significantly increased after playing computer games (p = 0.002, p = 0.002, respectively). Changes in TBUT, interview score, and corneal high-order aberration were not correlated with each other.

Conclusions: Playing computer games increased corneal high-order aberrations as well as subjective ocular fatigue and TBUT.
KeyWords

Computer games, Corneal aberration, Dry eye, High-order aberration
원문 및 링크아웃 정보
 
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