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원자력 및 방사선에 대한 초, 중, 고등학교 교육과정 개발

Curriculum Development for Nuclear Power and Radiation Education in Elementary, Middle, and High Schools

방사선방어학회지 2014년 39권 4호 p.187 ~ 198
이승구 ( Lee Seung-Koo ) - 한국원자력안전아카데미

최윤석 ( Choi Yoon-Seok ) - 한국원자력안전아카데미
한은옥 ( Han Eun-Ok ) - 한국원자력안전아카데미

Abstract

학교에서 표준화된 원자력 및 방사선 기초교육을 실시하기 위해 학생, 과학교사, 전문가의 입장을 반영한 교육과정을 개발하였다. 초(78.4%), 중(78.6%), 고등학교(93.1%) 모두 높은 빈도로 원자력 및 방사선에 대한 학교교육이 필요하다 고 나타냈다. 교과목 제목은 초등학교의 경우 “방사선과 생활”, 중, 고등학교의 경우 “원자력과 방사선”이다. 학급별로 한 학기, 주당 1시간(초등학교 40분, 중학교 45분, 고등학교 50분 기준) 교육을 요구하였다. 교재는 얇고, 만화와 사진 이 많이 포함된 것을 요구하였다. 교육 시작시기로는 초등학생은 6학년, 중학생은 2학년, 고등학생은 1년 때 배우는 것을 요구하였다. 교육형태는 정규교과가 아니라 창의적 체험학습으로 학교와 과학교사의 필요에 따라서 선택하는 것 을 선호하였다. 학급별로 교육시간, 교재형식, 교육형태, 교육의 필요성에 대해서 모두 같은 요구 경향을 나타냈다. 고안된 교육과정을 모의 실시한 결과 전체적인 적합도는 5점 만점에서 초등학생 3.88±0.60점, 중학생 3.89±0.60점, 고등학생 3.66±0.63점으로 모두 70점(100점 만점 기준) 이상의 수준을 나타냈다. 본 연구는 원자력 및 방사선이해를 바탕으로 가치판단의 능력을 함양하기 위한 학교 교육과정을 최초로 고안했다는 것에 큰 의미를 둔다. 그러나 원자력 및 방사선에 대한 학교 교육이 실현되기 위해서는 후속조치로 교육과정에 적합한 교재개발, 관련 법령 개정, 교안제공 등이 이루어져야 한다.

I developed a curriculum reflecting the perspectives of students, science teachers, and professionals in order to carry out standardized, fundamental nuclear power and radiation education in schools. Among elementary, middle, and high schools, 78.4%, 78.6%, and 93.1% respectively exhibited (with high frequency) a need for nuclear power and radiation education. The proposed elementary and middle/high school course titles are “Radiation and Life” and “Nuclear Power and Radiation” respectively. The courses are offered at every grade level and span one semester each year. The duration of each weekly class varies; at the elementary, middle, and high school levels classes meet for 40, 45, and 50 minutes respectively. Thin textbooks containing an abundance of cartoons and photos were requested. The starting points for education were fixed at the sixth grade, second year of middle school, and the first year of high school. It was stipulated that the education be separate from the regular curriculum, and encompass a creative and experimental field study based on the principal and science teachers’ needs. Similar trends were observable according to grade levels regarding class hours, textbook format, form of education, and educational necessity. A simulation of the devised curriculum revealed an overall goodness of fit totaling 3.88±0.60, 3.89±0.60, and 3.66±0.63 out of five for elementary, middle school, and high school students respectively, which are scores equivalent to 70 and above (out of 100). The significance of this study is that it is the first to propose a curriculum designed to cultivate value judgment based on understanding nuclear power and radiation. However, the realization of nuclear power and radiation education requires that follow-up measures be taken regarding textbook development, amendments to related laws, and the providing of teaching plans.

키워드

원자력; 방사선; 교육과정; 교육; 학교
Nuclear power; Radiation; Curriculum; Education; School
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KCI