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한국어판 Conners 부모 및 교사용 평가 척도의 신뢰도와 타당도에 대한 예비적 연구

THE RELIABILITY AND VALIDITY OF KOREAN CONNERS PARENT AND TEACHER RATING SCALE

소아청소년정신의학 2003년 14권 2호 p.183 ~ 194
박은희 ( Park Eun-Hee ) - 한림대학교 의과대학 성심병원 정신과학교실

소유경 ( So Yu-Kyoung ) - 한림대학교 의과대학 성심병원 정신과학교실
김영신 ( Kim Young-Shin ) - 한림대학교 의과대학 성심병원 정신과학교실
최낙경 ( Choi Nak-Kyung ) - 한림대학교 의과대학 성심병원 정신과학교실
김세주 ( Kim Se-Joo ) - 한림대학교 의과대학 성심병원 정신과학교실
노주선 ( Noh Soo-Sun ) - 한림대학교 의과대학 성심병원 정신과학교실
고윤주 ( Ko Yun-Joo ) - 연세대학교 아동학과

Abstract

연구목적: 본 연구에서는 정상 아동 및 외래 내원 아동을 대상으로 한국어판 코너스 부모 및 교사용 평가 척도(Korean-Conners´ Parent Rating Scale : K-CPRS and Korean-Conners´ Teacher Rating Scale : K-CTRS)의 간편형에 대한 신뢰도와 타당도를 조사하였다.

방법: 경기도 중소도시 지역에 소재한 두 초등학교에 재학 중인 아동들과 같은 지역 대학 병원 외래에 내원한 ADHD 아동 환자들이 연구 대상에 포함되었다. 연구대상의 교사 및 부모는 코너스 평가 척도를 완성하였으며 추가로 한국어판 ADHD 평가 척도(Korean-ADHD Rating Scale : K-ARS)를 작성하였고 부모는 별도로 한국어판 아동·청소년 평가 척도(Korean-Children Behavior Check List : K-CBCL)를 작성하였다. 자료 분석 방법으로는 기술 통계, 상관 분석, 신뢰도 분석, 요인 분석, t검증과 일원 변령 분석이 실시되었다.

결과: 한국어판 코너스 평가 척도((Korean-Conners´ Rating Scale : K-CRS)의 평정자간 신뢰도에서 부모 평가의 정신지체 문제와 불안 요인을 제외하고는 부모 및 교사용 평가 척도의 각 하위 척도들은 서로 유의한 상관을 보였다. 또한 두 척도의 문항들은 비교적 높은 내적 합치도를 보여주었는데, 둘 중에서 교사용 평가 척도가 더 높은 내적 합치도를 나타내었다. K-CRS의 하위 척도치들과 K-CBCL 및 K-ARS의 각 하위 척도치는 통계적으로 유의한 상관을 보여주었다. K-CRS에 대한 요인 분석 결과 부모용은 5개 요인 모델이, 교사용은 3개 요인 모델이 가장 최적의 설명 모델인 것으로 나타났다. 부가적으로 ADHD 임상군과 정상군간의 척도 점수에서는 차이를 살펴보았을 때 두 군 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.

결론: 한국어판 Conners 부모 및 교사용 평가 척도는 아동들의 문제 행동을 평가하는데 있어 적정한 신뢰도와 타당도를 가지고 있었으며 임상 장면에서 아동의 행동 문제에 대한 평가 및 진단에 유용하게 사용될 수 있을 것으로 보인다.

Objectives : The Purpose of this study is to investigate the reliability and validity of Korean Parent and Teacher Conners´ Rating Scale.

Methods : Randomly selected 1 st to 6th graders of the two elementary schools (N=1044) in Anyang City participated in the study. Children diagnosed with ADHD (N=23) at the child and adolescent clinic at a university affiliated hospital were included in the study for the analysis of clinical validity of the scales. Parent and teacher completed Korean Conners´ Rating Scale and Korean-ADHD Rating Scale (KARS). In addition, parents completed Korean-Children Behavior Checklist (K-CBCL) . Descriptive statistics, t-test, and analysis of variance were performed.

Results : Scores of Korean Conners´ Parents Rating Scale were significantly correlated with those of Korean Conners Teacher Rating Scale. High internal consistency reliability were demonstrated in both parent and teacher rating scales. There were significant correlations among sub-scales of Conners´ Rating Scales, K-CBCL and K-ARS. Factor analyses revealed that the K-CTRS had three-factor structure (Inattention-Passivity, Hyperactivity, Conduct Problem) and the K-CPRS had five-factor structure (Impulsive-Hyperactive, Conduct Problem 1, Anxiety, Psychosomatic, Conduct Problem II). Conners´ Rating Scales effectively distinguish children with ADHD from children without ADHD.

Conclusion : Korean Parent and Teacher Conners´ Rating Scales are valid and reliable instruments that are useful for screening and identifying childhood problem behaviors. Future studies are required with a larger number of sample sizes including adolescents from various geographic regions.

키워드

한국어판Conners 평가 척도;신뢰도;타당도
Korean conners´ parents and teacher rating scale;Reliability;Validity
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