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문제 중심 학습 (PBL)을 대비한 교안개발

Principles for Creation of PBL problems

한국의학교육 1999년 11권 1호 p.17 ~ 23
김동헌 ( Kim Dong-Heon ) - 부산대학교 의과대학 외과학교실

정진섭 ( Jung Jin-Sup ) - 부산대학교 의과대학 생리학교실
정대수 ( Jung Dae-Soo ) - 부산대학교 의과대학 신경과학교실

Abstract

PBL은 교수중심이 아닌 학생중심의 강의이며 적절한 문제를 개발하여 효율적으로 적용할 경우 기존의 교과개념을 넘어서서 의학에 대한 기초지식이 없는 학생들을 대상으로도 PBL을 중심으로 한 통합 교육을 실시할 수도 있다. 그러나, 이를 효과적으로 적용하기 위해서는 효율적인 교과과정의 개편이 선행되고 학습목표를 달성하기 위하여 PBL을 적용할 범위를 사전에 명확히 하는 것이 필요하며 유용한 학습자료의 확보, 교수진의 수와 학생의 수, 예산 등 기타요인도 이에 영향을 미칠 수 있을 것이다.

A key factor in successful application of PBL is creation of good problems. Unfortunately, published collections of problems do not exist for many subjects. Consequently, instructors usually write their own problems and case studies if they want to use problem-based instruction. In this study we proposed principles for creation of PBL problems and presented its example. If effective problems suitable to educational goals aye engaged, PBL can be introduced to the first grade medical students who do not have any knowlege about medicine. However, additional factors such as number of faculties and students, budget, availability of learning materials also affect successful implementation of PBL.

키워드

PBL;Principle
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