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경북대학교 의과대학의 문제중심학습 시행과 그 평가

The Implementation of Problem-based Learning in Kyungpook National University School of Medicine and its Evaluation

한국의학교육 2001년 13권 1호 p.91 ~ 105
장봉현 ( Chang Bong-Hyun ) - 경북대학교 의과대학 의학교육학교실

이유철 ( Lee Yoo-Chul ) - 경북대학교 의과대학 의학교육학교실
김보완 ( Kim Bo-Wan ) - 경북대학교 의과대학 의학교육학교실
강덕식 ( Kang Duc-Sik ) - 경북대학교 의과대학 의학교육학교실
곽연식 ( Kwak Yun-Sik ) - 경북대학교 의과대학 의학교육학교실
강이철 ( Kang E-Cheol ) - 경북대학교 의과대학 의학교육학교실
서강석 ( Seo Kang-Suk ) - 경북대학교 의과대학 응급의학교실
김인겸 ( Kim In-Kyeom ) - 경북대학교 의과대학 약리학교실
이종명 ( Lee Jong-Myung ) - 경북대학교 의과대학 내과학교실
정성훈 ( Jeong Sung-Hoon ) - 경북대학교 의과대학 정신과학교실
김종열 ( Kim Jong-Yeol ) - 경북대학교 의과대학 신경과학교실
김인산 ( Kim In-San ) - 경북대학교 의과대학 생화학 및 세포생물학교실
김형진 ( Kim Hyung-Jin ) - 경북대학교 의과대학 생리학교실

Abstract

문제중심학습 (PBL)은 주어진 실제 환자문제를 학생 스스로 파악하여 학습과제를 설정하며, 학습한 내용을 논리적으로 적용하여 타당한 가설을 세워가는 과정을 거침으로써 학습이 이루어지는 새로운 교육 방법이다. 경북대학교 의과대학은 PBL을 도입하기 위하여 캐나다의 McMaster 의과대학을 단기 방문하여 그곳의 의학교육을 경험하고 PBL의 필요성을 절감하여, 1994년부터 2년간 시범적으로 PBL수업을 운영한 후, 2년간 평가와 보완기간을 가졌다. 1994년부터 1996년까지 전학기에는 4학년과 3학년, 후학기에는 3학년과 2학년을 대상으로 6명을 한 조로, 45개의 소그룹을 만들고, 각 조에는 한 명의 지도교수를 배정하여 격주로 목요일 4교시에 PBL수업을 진행하였다. 설문조사 결과 4학년은 55.1%가, 3학년은 61.4%가 PBL이 필요하다고 응답하였으며 교수들은 83.9%가 필요하다고 답하였다. 이와 같은 결과에 근거하여 1999년도부터 시작하는 개편된 의학교육과정에 PBL이 정규과목으로 채택되었고, 이에 대비하여 1998년도 2학기에 의예과 2학년 학생을 대상으로 하여 PBL을 시행하여 그 결과를 평가하였다. 1999년도에는 의학과 1학년을 대상으로, 2000년도에는 의학과 2학년까지의 학생을 대상으로 PBL수업을 실시하였다. 본 연구자들의 조사에서, 학생들이 PBL에 대하여 상당히 이해하고 있으며, PBL의 학습목적을 대부분 달성한 것으로 나타나, 정규과목으로서의 PBL 시행에 전반적으로 긍정적인 평가를한 것으로 판단되며, 조사결과에서 나타난 단점과 부족한 부분을 보완하고 개선한다면 PBL를 정착시키고 점차 확대 시행할 수 있을 것으로 생각된다.

The effectiveness of Problem-based Learning (PBL) in medical education has already been acclaimed widely. Representatives of the curriculum committee at Kyungpook National University School of Medicine paid a visit to McMaster University School of Medicine in Canada in May, 1994 in order to learn mechanics and effectiveness of PBL in its medical education and they were impressed by the efficacy of PBL. Soon after that the school launched a pilot PBL tutorial for two years from 1994 through 1996 (4-semester) as a non-credit course for senior, junior and sophomore in medical school during one semester each, to introduce PBL to faculty members and students as well. After the pilot, opinion survey on PBL from both faculty and students revealed affirmative for PBL from 55.1% of seniors, 61.4% of juniors and 83.9% of faculty members. The faculty body at medical school was then encouraged by the pilot experience and decided to include the PBL as the part of medical education reform. During the fall semester in 1998, the senior at pre-medical course was given PBL experienceto prepare for implementation of PBL at school of medicine. The PBL was implemented as an essential 2-credit-hour course in each semester commencing in 1999 to the freshmen class throughout the year; it was extended to the sophomore in 2000 and to the junior in 2001. Although there had been initial excitements of over expectations, confusion, and disappointments from faculty members and students, majority opinion of both parties on continuation of PBL was positive. The issues to be settled are preparation of study cases, students learning resources, and method of evaluating students’ performance. The PBL was started as an essential course in medical school in 1999 after 4 years of preparation and on the basis of our interim evaluations the following conclusions were made: we have reached the following consensus that students seem to follow the objectives of PBL and new PBL tutorial has well been accepted by students; and enhancing the program by correcting currently known weaknesses, the PBL tutorials could further be expanded to be a major modality of teaching in our medical school.

키워드

Problem-based learning (PBL)
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