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전투기 조종사의 가속도 훈련 중 심전도 관찰에 대한 분석(부정맥과 의식상실)

Analysis of ECG. Monitoring During Centrifuge Training in Pilots(Dysrhythmia and G-LOC)

항공의학 1999년 46권 1호 p.83 ~ 97
정기영 ( Chung Ki-Young ) - 항공의료원

Abstract

1995년 7월부터 1996년 10월까지 전투기 조종사 417명을 대상으로 실시된 가속도 항공 생리 훈련 중 심전도 추적 관찰에 대한 분석을 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. (1) 총 478회 훈련 중 204회, 42.7%에서 부정맥이 관찰되었고, 이중 심실성 부정맥은 143
회(29.9%), 상심실성 부정맥은 56회(11.7%) 나타났다. (2) 가속도 훈련 전(Pre-G), 중(During-G), 후(Post-G)에 따른 부정맥의 빈도는 5(1.0%), 169(35.3%), 30(6.3%)으로 각각 관찰되어 비행 중의 부정맥 발생이 가장 많았다. (3) 각 집단별 분포를 보면 Gr.-A는 63.6%(14/22), Gr.-B는 43.4%(53/122), Gr.-C는 40.7%(138/334)로 각각 관찰되어 더 높은 가속도 노출에서 부정맥 발생이 많았다. (4) 가속률에 따른 부정맥 발생을 Gr.-B에서 보면 급가속에서는 41%(26/61), 완가속에서는 27.9%(17/61)로 급가속에서의 발생빈도가 월등히 증가되었다. (5) 대상 조종사 중 가속도에 의한 의식상실(G-LOC)은 15%(62/417)에서 있었으며, 이중 Gr.-A는 14%(3/22), Gr.-B는 21% (13/61), Gr.-C는 14% (46/3,346)로 평상시 높은 가속도에 노출되지 않은 집단에서 의식 상실이 많았다. (6) 의식 상실 조종사 중 부정맥의 발생은 37%(23/67)에서 보였으나, 의식상실이 심각한 부정맥과 관련하여 보인 예는 없었다. (7) 비행시간 증가에 따른 의식상실 감소와의 관계를 보면 직선 경향 상관 관계를 보이지 않았으나 301∼600, 1,501-2,000시간대에서 2번의 peak를 보였다.

The ROKAF(Republic of Korea Air Force) has been conducting high G-training with new centrifuge training equipment at Aeromedical Research and Training Center(AMRTC) to enhance G-tolerance stance July 1995. All trainees routinely have received ECG monitoring during High G-training, both for safety and medical evaluation. The purpose of this study was to estimate the incidence of cardiac dysrhythmias among the fighter pilots of ROKAF and other countries and to investigate the relationship between G-induced loss of consciousness(G-LOC) and the presence of dysrhythmia
during high-G training. The electrocardiographic responses of 417 fighter pilots exposed to the standard centrifuge high-G training profile were analysed. Dysrhythmias were observed in 204(42.7%) of the sessions, Ventricular ectopy occurred in 143(29.9%) and supraventricular ectopy showed in 56(11.7%) of the sessions. G-induced loss of consciousness(G-LOC) occurred in 15% (62 pilots) of the trainees. Dysrhythmias associated with G-LOC were recorded in 23(37%), however, aeromedically serious arrhythmias were not observed 41% (25/61) of dysrhythmias appeared in ROR(Rapid Onset Rate), whereas 27.9% (17/61) of them in GOR(Gradual Onset Rate). Although riding the centrifuge is a stressful experience in aircrews, the presence of the serious arrhythmias could potentially result in sudden incapacitation during flight. Therefore, ECG monitoring of aircrews during centrifuge training is highly recommended
for their safety as well as aeromedical policy.

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