medric medric
[닫기]
잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

개념지도를 활용한 팀 기반 학습이 간호대학생의 비판적 사고성향 및 메타인지에 미치는 영향

Effects of Team-based Learning using Concept Mapping on Critical Thinking Disposition and Metacognition of Nursing Students

한국간호교육학회지 2019년 25권 3호 p.277 ~ 288
정여원 ( Jeong Yeo-Won ) - 동국대학교 간호학과

민혜영 ( Min Hae-Young ) - 동의대학교 간호학과

Abstract

본 연구는 간호대학생을 대상으로 개념지도를 활용한 팀 기반 학습을 적용하고 비판적 사고와 메타인지의 효과를 검정하고 학습경험을 내용분석을 통하여 파악하였다. 본 연구 결과 실험군과 대조군의 비판적 사고와 메타인지는 학습 적용 후 차이가 유의하게 나타나지 않았으나, 실험군은 학습 적용 후 비판적 사고가 향상되었다. 대상자의 학습 경험을 탐색한 결과 사고의 폭 확장, 학습 향상의 효과를 느낌, 의사소통 강화, 새로운 수업 방식에 대한 부담감의 경험 등을 확인하였다. 따라서 본 연구를 바탕으로 팀 기반 학습에서의 개념지도 활용에 대한 다양한 적용을 시도하고 장기간 적용으로 효과를 검증하는 연구를 제언한다.

Purpose: This study aimed to examine the effects of team-based learning using concept mapping on critical thinking disposition and metacognition on college of nursing students.

Methods: A non-equivalent control group pretest-posttest design was used. The experimental group was provided team-based learning using concept mapping. The control group was provided team-based learning. A total of 77 nursing students participated.

Results: The experimental group increased significantly in critical thinking, however, there were no significant differences in critical thinking or metacognition between the two groups. The four essential themes extracted were as follows: (1) Expanding the scope of thinking; (2) Strengthening learning competency; (3) Enhancing communication skill; and (4) Burden of new learning method.

Conclusion: The findings indicate that team-based learning using concept maps may be an effective teaching-learning method for nursing students.

키워드

비판적 사고; 학습; 메타인지; 간호대학생
Critical thinking; Learning; Metacognition; Nursing students
원문 및 링크아웃 정보
등재저널 정보
KCI