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간호학과와 타 보건의료관련 학과 학생들의 전문직 간 학습 준비도 차이

Differences between Perceived Readiness for Interprofessional Learning in Nursing and Other Health-related Students

한국간호교육학회지 2019년 25권 3호 p.312 ~ 320
이현경 ( Lee Hyeon-Kyeong ) - 연세대학교 간호대학

김인숙 ( Kim In-Sook ) - 연세대학교 간호대학
이태화 ( Lee Tae-Hwa ) - 연세대학교 간호대학
김광숙 ( Kim Gwang-Suk ) - 연세대학교 간호대학
조은희 ( Cho Eun-Hee ) - 연세대학교 간호대학
이경희 ( Lee Kyung-Hee ) - 연세대학교 간호대학
김정희 ( Kim Jung-Hee ) - 연세대학교 간호대학

Abstract

본 연구에서는 간호학과 학생들의 전문직 간 학습 준비도가 타 보건의료관련 학과보다 높은 것을 확인하였으며, 이는 협력, 전문직 정체성, 역할과 책임감이 타 학과보다 높은 것을 의미한다. 따라서 간호교육 과정에 전문직 간 학습을 통합하여 설계 시, 학과 간의 전문직 간 학습 준비도 수준을 고려해야 할 것이다. 아직까지 국내 간호학과의 전문직 간 학습 준비도에 대한 연구 및 인식은 수준은 낮고, 실제로 현실적 수행 수준에 어려움이 있으므로 온라인 기반 학습 등의 대안 방안을 통해 전문직 간 학습을 증가시킬 필요가 있다. 또한, 타 전공 학생들과의 교육경험을 통해 협력 및 의사소통을 증진하여, 타 전공에 대한 이해와 역할 및 책임감을 증가시킬 것을 제언한다.

Purpose: The purpose of this study was to investigate the level of perceived readiness for interprofessional learning and its differences between nursing and other health-related students.

Methods: A web-based survey was conducted from April 25 to June 30, 2017 in one university in Korea. A total of 325 undergraduate nursing students and other health-related disciplines completed the structured questionnaire consisting of Readiness for Interprofessional Learning Scale and general characteristics. Data were analyzed by descriptive statistics, t-test, ANOVA, and multiple linear regression.

Results: The scores of readiness for interprofessional learning in nursing students were significantly higher than those in other health-related students (t=3.50, p=.001). Nursing students had higher collaboration, professional identity, and roles and responsibilities than other health-related students. The class experiences with other major students was a significant factor related to the readiness for interprofessional learning both in nursing (p=.001) and other health-related students (p=.001).

Conclusion: The findings suggest that nursing educators consider the different level of readiness for interprofessional learning between nursing and other health-related students while integrating interprofessional education into nursing education curricula.

키워드

간호학과 학생; 전문직 간; 간호교육
Nursing students; Interprofessional relations; Nursing education
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KCI