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대학생 인성 측정도구의 타당화 : 간호대학생을 대상으로

Validation of the Personality Measurement Tools for College Students: Focusing on Nursing Students

한국간호교육학회지 2019년 25권 3호 p.321 ~ 330
허명륜 ( Heo Myoung-Lyun ) - 군산간호대학교

장양민 ( Jang Yang-Min ) - 충북보건과학대학교 간호학과

Abstract

본 연구에서 타당화를 확인한 수정된 ‘대학생용 인성 측정도구’는 29문항으로, 진로 계획, 도덕적 인식, 책임감, 존중, 자기조절, 긍정적 자기 이해, 배려/봉사, 역량/의지 요인으로 구성되었고, 내용 타당도, 구성 타당도, 준거 타당도, 그리고 신뢰도가 검증되었다. 이 도구는 일반 대학생을 대상으로 개발되었으나 간호 대학생에게도 활용할 수 있도록 타당도를 분석했다는 점에서 의의가 있다.
그러나 본 연구에서 일부 대학을 편의 표집하여 대상자를 다양하게 고려하지 못했다는 제한점이 있으므로, 추후에는 대상자를 확대하여 분석해 볼 것을 제언하며, 인성 프로그램을 개발하고 평가할 때 본 연구의 결과가 기초자료로 활용되기를 기대한다.

Purpose: The purpose of this study was to analyze the validity and reliability of the personality measurement tool for nursing college students.

Methods: Questionnaires were issued to 300 nursing students, with 275 eventually collected. The items were confirmed by validity experts. Construct validity was tested using exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Reliability analysis was tested using Cronbach’s α. Criterion validity was tested by analyzing correlation with the college adjustment scale.

Results: Eight factors were confirmed by exploratory factor analysis. Confirmatory factor analysis was used to confirm the model fit (Root-mean-square residual .03; Root-mean-square error of approximation .06; Comparative fit index .92); and convergent validity and discriminant validity were confirmed. In addition, the criterion validity was confirmed through correlation (r=.64, p<.001) with the college adjustment scale. The reliability of this tool was Cronbach's α .94.

Conclusion: This tool can be used to measure personality in nursing education and can be used to develop and evaluate personality programs.

키워드

간호; 학생; 인성; 요인 분석; 교육
Nursing;, Students; Personality; Factor analysis; Education
원문 및 링크아웃 정보
등재저널 정보
KCI