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지시적 심상요법이 간호대학생의 스트레스, 상태불안,시험불안 및 핵심기본간호술 수행점수에 미치는 효과

The Effects of Guided Imagery on Stress, State Anxiety, Test Anxiety and Core Basic Nursing Skill Performance Score of Undergraduate Nursing Students

한국간호교육학회지 2020년 26권 1호 p.16 ~ 24
홍은영 ( Hong Eun-Young ) - 경남과학기술대학교 간호학과

김보람 ( Kim Bo-Ram ) - 경성대학교 간호학과

Abstract

본 연구는 동등성 대조군 사전 사후 설계로 핵심기본간호술 수행평가를 앞둔 간호학과 4학년 학생을 대상으로 5회의 지시적 심상요법을 제공한 후 스트레스, 상태불안, 시험불안 그리고 핵심기본간호술 수행점수에 미치는 영향을 확인하기 위한 실험연구이다. 간호학과 학생들을 대상으로 지시적 심상요법을 적용한 결과 대조군에 비해 스트레스와 상태불안이 감소하고 핵심기본간호술 수행점수가 높음을 확인하였으므로, 본 중재프로그램이 더욱 확대되어 다양한 술기평가시 활용할 것을 적극 권장한다. 또한, 시험불안 감소효과를 확인하기 위해 실험처치의 강도와 기간을 늘려 적용하는 연구가 필요하고, 중재의 효과가 얼마나 지속되는지 확인하는 연구도 필요할 것으로 생각된다. 지시적 심상요법은 시간과 장소의 제약이 적고 비용효과적으로 적용할 수 있으므로 다양한 술기평가에 노출되는 간호학생을 위해 어플리케이션 개발 및 적용과 같은 중재방법에 대한 연구가 필요하겠다. 간호학생을 위해 지시적 심상요법의 접근도와 활용도를 높인다면, 간호학생의 스트레스와 상태불안 감소를 통해 술기 수행능력을 향상시키고, 간호교육의 목표달성 및 학습성과 성취수준 향상에 효율적 전략이 될 것으로 기대된다.

Purpose: This study examined the effects of guided imagery on stress, state anxiety, test anxiety and core basic nursing skill performance score of undergraduate nursing student.

Methods: An equivalent control group pretest-posttest design was utilized. A total of 45 senior nursing students were randomly assigned to either an intervention group to receive guided imagery, or a control group (experimental group=23 students, control group=22 students). The guided imagery was provided via audio files to the intervention group for eight minutes, once a day for five days. The pretest was given before the intervention to measure variables for both groups, and the posttest was performed immediately afterward and three days after the intervention.

Results: Significant differences were found between the two groups in stress ((F=4.94, p=.012), state anxiety (F=5.99, p=.005), and basic core nursing skill performance scores (Z=-2.45, p=.015).

Conclusion: Guided imagery for nursing students has been identified as effective for stress, state anxiety, and basic core nursing skill performance scores. Guided imagery can be used as an effective intervention before performance tests. These study results can provide useful data for nursing education.

키워드

지시적 심상; 스트레스; 불안; 간호; 학생
Guided Imagery; Stress; Anxiety; Nursing; Students
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