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플립러닝이 간호학생의 비판적 사고성향, 학업성취도 및 학업적 자기효능감에 미치는 효과: 혼합연구 설계 적용

Effects of Flipped Learning on the Critical Thinking Disposition, Academic Achievement and Academic Self-efficacy of Nursing Students: A Mixed Methods Study

한국간호교육학회지 2020년 26권 1호 p.25 ~ 35
차주애 ( Cha Ju-Ae ) - 전남과학대학교 간호학과

김진희 ( Kim Jin-Hee ) - 조선대학교 의과대학 간호학과

Abstract

본 연구는 플립러닝이 간호대학생의 비판적 사고성향과 학업성취도, 학업적 자기효능감에 미치는 효과와 플립러닝 학습경험을 탐색하기 위하여 수행된 혼합연구이다. 플립러닝은 간호대학생의 비판적 사고성향을 향상시키는 데 효과적이었으나 학업성취도와 학업적 자기효능감은 실험군과 대조군 간에 차이가 없었다. 한편 면담과 성찰일지의 내용 분석결과 ‘객관적 시각으로 바라보기’, ‘자기주도 학습자로 거듭나기’, ‘자신감의 상승’, ‘새로운 수업방식에 대한 적응의 어려움’이 도출되어 대체로 긍정적인 변화를 경험하는 것으로 나타났다. 따라서 ?비판적 사고와 간호과정? 교과목을 운영할 때 학생들의 비판적 사고성향을 향상시키기 위하여 플립러닝의 활용이 적극 고려되어야 할 것이다. 본 연구는 플립러닝의 효과를 확인하기 위하여 수행한 양적연구에서 사전조사를 수행하지 않음으로써 연구결과 해석에 제한점이 있다. 따라서 향후 사전?사후 조사가 설계된 플립러닝의 효과를 평가할 수 있는 체계적 실험연구의 수행이 필요하다. 또한 다양한 교과목에서 플립러닝의 효과를 확인함으로써 간호교육에서의 활용도를 검토할 것을 제언한다.

Purpose: The purpose of this study was to investigate the effects of lessons based on flipped on nursing students’ critical thinking disposition, academic achievement, and academic self-efficacy.

Methods: The study design was a mixed methods paradigm. Participants were 82 nursing students (experimental group=41, control group=41) for the quantitative study, and nine nursing students for the qualitative study. A flipped learning lesson and lecture were provided in a class titled Critical Thinking and Nursing Processes to compare the effects of the flipped learning lesson. Quantitative data were analyzed with a chi-square test and an independent t-test. Qualitative data were analyzed by means of content analysis.

Results: The critical thinking disposition (t=-5.90, p=.004) of the experimental group with flipped learning increased significantly, but their academic achievement (t=0.38, p=.078) and academic self?efficacy (t=-0.24, p=.053) did not show any significant change. From the content analysis after the flipped learning lesson, four categories and 13 sub-categories were derived.

Conclusion: The results of this study showed that flipped learning is an effective teaching-learning method for improving nursing students’ critical thinking disposition. Therefore, it will be necessary to consider teaching-learning management strategies for applying flipped learning in the nursing education field.

키워드

플립러닝; 비판적 사고성향; 학업성취도; 학업적 자기효능감; 간호대학생
Learning; Thinking; Achievement; Self-efficacy; Nursing students
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