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간호학생의 임상실습 중 환자의 죽음 경험

Nursing Students’ Experiences with Patient Deaths during Clinical Practice

한국간호교육학회지 2020년 26권 1호 p.56 ~ 66
강현주 ( Kang Hyun-Ju ) - 강원대학교 간호대학

최혜정 ( Choe Hye-Jeong ) - 강원대학교 일반대학원 간호학과

Abstract

본 연구는 간호학생의 임상실습 중 환자의 죽음 경험을 탐색하고 이해하기 위하여 일개 간호대학의 3학년 남녀 학생을 대상으로 개별심층 면담을 수행하고 내용분석방법을 통해 면담 자료를 분석하였다. 그 결과 ‘직면한 죽음 현실 앞에서 다양한 감정을 경험함’, ‘간호학생으로서 환자 죽음 현장에 있는 나를 바라봄’, ‘죽음에 대해 다시 성찰함’, ‘죽음의 무게를 내려놓기 위한 지지의 통로를 찾음’, ‘실제 임종간호 현장에서 다가온 감동과 아쉬움’, ‘환자 죽음을 대하는 미래 간호사 모습을 그려봄’의 6개 범주가 도출되었다. 본 연구를 통하여 간호학 실습교육 내에서 간호학생의 환자 죽음에 대한 스트레스를 적절히 다루고 성찰하는 기회를 마련하도록 하며 환자의 죽음과 임종간호에 대한 실제적인 교육과정을 구성하고 운영해 볼 것을 제언한다.

Purpose: The purpose of this study was to explore nursing students’ experiences with patient deaths during clinical practice.

Methods: The participants were ten nursing students who had experienced patient deaths during clinical nursing practice at a university hospital in Korea. Individual in-depth interviews were conducted, and the data were analyzed using the content analysis method suggested by Graneheim and Lundman (2004).

Results: The participants’ experience was structured into six categories: experiencing various emotions in facing patient deaths, viewing oneself as a nursing student at the scene of a patient's death, thinking about death again, finding a pathway of understanding and support for patient death experiences, impressions and regret felt while actually observing terminal care, and picturing oneself as a future nurse dealing with a patient's death.

Conclusion: Based on this study, stress management and self-reflection programs are suggested for nursing students who have experienced patient deaths. Practical nursing education for patient death and end of life care is also needed.

키워드

환자; 죽음; 간호학생; 질적 연구
Patients; Death; Nursing students; Qualitative research
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