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자폐 범주성 장애인을 위한 테크놀로지 기반 직업 기술 중재 연구에 대한 체계적 문헌 고찰

Technology-Based Vocational Skills Interventions for Individuals with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review

자폐성장애연구 2019년 19권 3호 p.51 ~ 75
허상 ( Hur Sang ) - 단국대학교 특수교육연구소

Abstract

자폐 범주성 장애인들은 사회적 의사소통의 결함 및 행동적 특성으로 인해 일상생활에서 많은 어려움을 겪게 된다. 또한 이들은 직업 현장에서 필요한 복잡한 직업기술을 습득하고 이를 일반화하고 유지하는 데 어려움을 겪는다. 테크놀로지를 활용한 중재들이 자폐 범주성 장애인들에게 다양한 기술들을 지도하는 데 사용되었고, 이러한 중재의 사용은 빠른 속도로 증가하고 있다. 본 연구에서는 자폐 범주성 장애인들을 대상으로 테크놀로지를 활용하여 직업 기술 중재를 실시했던 국내외 연구들에 대해 체계적 문헌 고찰을 실시했다. 이를 위해 국내외 학술지에 게재된 문헌 선정 기준을 만족한 30개의 연구들이 분석에 포함되었다. 각 연구들의 연구 설계, 연구 대상자, 중재 방법, 테크놀로지, 연구 환경, 목표 기술, 연구 결과에 대한 분석을 실시했고, 질적 수준을 평가했다. 또한 분석 결과와 관련하여 논의점과 후속 연구에 대한 제안을 제시하였다. 전반적으로 테크놀로지를 활용한 중재는 자폐 범주성 장애인들의 직업 기술과 관련된 다양한 목표 기술들을 향상시키는 데 효과적인 것으로 나타났다.

Individuals with autism spectrum disorder (ASD) experience many difficulties in daily life due to their social communication impairment and behavioral characteristics. They also have difficulty acquiring, generalizing, and maintaining complex vocational skills required in job sites. Interventions utilizing technology have been used to teach individuals with ASD a variety of skills, and the use of these interventions is growing at a rapid rate. This review examined the existing literature on technology-based vocational interventions for individuals with ASD. Both English language and Korean language publications were analyzed. Thirty studies met the inclusion criteria and were included in the review. The research design, participant, intervention, used technology, setting, target skills, results, and quality ratings of the included 30 studies were examined. Also, implications and suggestions for future research were discussed. Overall, technology-based interventions were found to be effective in improving various target skills related to the vocational skills of individuals with ASD.

키워드

자폐 범주성 장애; 직업 기술; 테크놀로지; 체계적 문헌 고찰
autism spectrum disorder; vocational skills; technology; systematic review
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