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고령자 세대의 미래디지털사회 적응을 위한 ICT 교육의 중요성

Importance of ICT Education for Older Adults’ Adjusting to Digital Future Society

한국노년학연구 2019년 28권 1호 p.1 ~ 14
김철 ( Kim Chul ) - 광주교육대학교 컴퓨터교육과

Abstract

평균수명의 연장으로 근래 고령자들은 자기 인생의 ⅓ 이상을 퇴직 후 지내게 될 것으로 기대된다. 머지않아 사물인터넷이나 인공지능, 빅 데이터 등을 활용하는 제4차 산업혁명 시대가 다가올 것이며, 이로 인해 고령자들이 현재와 매우 다른 생활환경에서 살아가야 할 것이다. 생의 후반기에 해당되는 사람들은 나이가 들수록 신체 및 정신기능이 약해지게 된다. 조만간 고령자들은, 특히 만성 질환이나 장애를 가지고 고령자들은 정보통신기술(ICT) 분야에 문외한일 경우 독립성을 유지하고 살아가기가 매우 어려워질 것이다. 그들은 일상생활 장면에서 ICT에 관련된 제품이나 서비스를 잘 활용할 능력을 신장시켜야 한다. 이에 필자는 본고에서 고령자들을 대상으로 그와 같은 제품이나 서비스를 실질적으로 활용하도록 하는 ICT 교육이 절대적으로 필요함을 역설하였다.

It is expected that older adults these days might have to survive longer than one-third of their lives owing to the extended life expectancy since they retired. The 4th industrial revolution era applying Internet of Things, Artificial Intelligence, Big Data and so on would be drawing in the near future, resulting in that the older adults should have experienced the extremely different living circumstances from today. People in the second half of life get weaker and weaker in their mental and physical functioning with age. In the near future, the older adults, especially those with chronic diseases and/or with disability, might feel so difficulty in maintaining their independence if they would not be familiar with the ICT (information and communication technology). They should cultivate their making good use of a variety of ICT-related products and services in everyday life situations. The current author firmly asserted the need for education of learning to use the products and services practically to the older adults in this article.

키워드

고령자; 실버세대; 제4차 산업혁명; ICT 기기 활용 교육; 디지털미래사회
Older adults; Silver generation; Fourth industrial revolution; Education for ICT learning; Digital future society
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