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구강에대한 신경인지재활치료가 뇌병변 장애아동에게 미치는 영향

The Effectiveness of Oral Neurocognitive rehabilitation Therapy on a Brain Lesion Child Patient

한국신경인지재활치료학회지 2019년 11권 2호 p.41 ~ 48
우경석 ( Woo Kyoung-Suk ) - 차의과학대학교 분당차병원 재활의학팀

안시내 ( Ahn Si-Nae ) - 청주대학교 작업치료학과

Abstract

목적: 본 연구는 뇌병변장애중에서 모야모야병을 진단받은 12세 여아에게 신경인지재활치료기반의 연하장애치료의효과를 알아보기 위해 연구를 진행하였다.

방법: 2 019년 5월 17일부터 2019년 10월 22일까지 주1회씩 총 20회기동안 신경인지재활치료를 제공하였으며, 각 회기마다 30분씩 신경인지재활치료를 제공하였다. 혀의정중선에 대한 인식을 개선함으로서 혀의 편위를 감소시키는훈련과, 체성감각의 촉각 및 압각, 운동감각을 이용하여 수동적으로 혀의 표면에 다양한 물체를 접촉하게 하여, 구강내부에서 형태를 인식하도록 문제를 제시하였다. 치료 전후에대한 비교를 Mann Assessment of Swallowing Ability (MASA) 와 Schedule for Oral-Motor Assessment (SOMA)를 사용하여측정하였다.

결과: 신경인지재활치료 적용 후 K-MASA 점수는 165점에서 179점으로 향상되었고, SOMA 점수는 37점에서 49점으로 향상되었다. 세부항목으로는 협응운동, 조음, 침흘림, 입술다물기, 혀의 움직임, 혀의 근력, 혀의 협응, 구강준비 항목에서점수가 향상되었으며, Solid와 Liquid bottle항목이 Abnormal 에서 Normal로 분류되었고 모든 세부항목의 점수가 향상되었다.

결론: 신경인지재활치료는 뇌병변장애아동의 입술과 혀의 기능향상을 가져와 구강준비단계와 구강단계의 수행을향상시켜, 결과적으로 연하장애치료에 효과를 보였다.

The purpose of this research was to verify the neurocognitive rehabilitation treatment-based dysphagia treatment to the twelve-year-old female child who was diagnosed with moyamoya disease among brain lesions.
The patient received twenty neurocognitive rehabilitation treatment sessions, once a week, and the patient received 30 minutes of neurocognitive rehabilitation treatment every session. The patient received training reduces the displacement of the tongue by improving the cognition of the midline of the tongue. Additionally, the patient was asked to recognize the shape of an object within the oral cavity by having various objects to contact the surface of the tongue manually using the kinesthesis tactile/pressure sense among somesthesis. The pre/post-treatment reports were measured using the Mann Assessment of Swallowing Ability (MASA) and Schedule for Oral-Motor Assessment (SOMA).
After the application of the neurocognition rehabilitation treatment, the K-MASA score improved from 165 to 179, and the SOMA score improved from 37 to 49. In terms of the sub-categories, coordination, modulation, drooling, lip closing, tongue movement, tongue muscular strength, tongue coordination, and oral preparatory phase showed improvements; "solid" and "liquid bottle" categories improved from "abnormal" to "normal" classification with improvements in all sub-categories.
Neurocognition rehabilitation treatment brought performance improvement of lips and tongue of brain lesions child and improved the performance of both oral preparatory phase and oral phase, displaying the effectiveness on the treatment of dysphagia.

키워드

뇌병변; 신경인지재활치료; 연하장애치료
Brain injury; Dysphagia; Neurocognitive rehabilitation
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