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간호사의 환자참여 간호서비스 수행정도와 필요성 인식

Nurses' Perception of the Performance and Necessity of Nursing Services for Patients Engagement

임상간호연구 2019년 25권 2호 p.120 ~ 132
이태화 (  ) - 연세대학교 간호대학

장연수 (  ) - 연세대학교 간호대학
지윤정 ( Ji Yoon-Jung ) - 연세대학교 간호대학
도현옥 ( Do Hyun-Ok ) - 연세대학교 간호대학
오경환 ( Oh Kyong-Hwan ) - 세브란스병원
김창경 ( Kim Chang-Kyung ) - 세브란스병원
천자혜 (  ) - 세브란스병원 적정진료관리팀
신혜경 ( Shin Hae-Kyung ) - 세브란스병원
조미영 (  ) - 세브란스병원
배정임 ( Bae Jung-Im ) - 세브란스병원

Abstract

목적: 본 연구의 목적은 간호사의 환자참여 간호서비스 수행 정도와 환자참여 간호서비스의 임상적용 필요성에 대한 정도를 파악하고자 하는 조사연구이다.

방법: 본 연구는 서술적 조사연구로 총 205명의 간호사가 설문에 응답하였다. 본 연구의 연구자가 Smart Patient Engagement Assessment Checklist를 개발하여, 환자참여 간호서비스 현황 및 임상적용 필요성의 인식 수준을 측정하였다. 자료는 온라인 설문조사를 위해 수집되었다. 수집된 자료는 SPSS 25.0프로그램을 이용하여 기술통계, 카이분석을 시행하여 분석하였다.

결과: 대상자의 평균연령은 36.62±8.5세였으며, 평균 경력은 12.92±9.23년 이었다. 대상자의 78.1%가 환자와 가족이 고객 건의함 또는 고객 만족도 평가를 통해 조언자로 참여한다고 응답하였고, 조언자로서 환자가 참여하는 것에 대한 응답은 1000병상 이상의 병원에서 현저히 높았다(χ²=28.54, p<.001). 의사소통 영역에서는 대상자의 88.8%가 환자의 다학제적 치료결정을 위해 의사소통한다고 응답하였다. 응답율은 1000병상 이상에서 시행하고 있다고 응답한 것이 현저하게 높았다(χ²=6.30, p=.012). 간호사 침상인계의 경우 대상자의 22.0%에서 시행하고 있다고 응답하였으며, 병상수별 유의미한 차이는 없었다. 퇴원계획에서는 대상자의 72.2%가 퇴원을 위한 체크리스트를 활용하고 있다고 응답하였다.

결론: 본 연구의 결과를 통해 간호에 있어 환자참여 개념이 부분적으로 적용되고 있음을 확인할 수 있었으나, 환자참여 개념이 적용된 프로토콜에 의한 간호서비스 수행은 아직 미흡한 것을 확인되었다. 따라서 환자의 건강 성과와 안전 증진을 위해 환자참여 간호서비스에 대한 임상 프로토콜의 개발이 필요하다.

Purpose: This study aimed to investigate the performance of patient engagement nursing services perceived by nurses and necessity in Korea.

Methods: This study was a descriptive research. A total of 205 nurses participated in the study. The Smart Patient Engagement Assessment Checklist was developed by the investigators to assess patient engagement nursing services performance and necessity. The data were collected using online survey. Descriptive analysis and x2 analysis were performed using SPSS 25.0 program.

Results: The mean age of participants was 36.6±8.5 years and the mean working experience was 12.92±9.23 years. Seventy eight percent of participants reported that patients and family participated in care as advisors through customer’s suggestion or patient satisfaction assessment. The rate of patients’ and family’s engagement in care as advisors was significantly higher in tertiary hospitals(x2=28.54, p<.001). About 89% of participants communicated with patients and family to make clinical decisions with a multidisciplinary approach. The rate of communication for multidisciplinary decision making was significantly higher in tertiary hospitals(x2=6.30, p=.012). With regards to nurses’ bedside patient handoff, 22.0% of participants reported that they were performing bedside patient handoff, and there was no significant difference between type of hospitals. About discharge planning, 72.2% of participants reported utilizing discharge checklist.

Conclusion: Currently, patient engagement nursing services are applied partially in Korea. It seems that care protocols to be applied for patient engagement nursing services are insufficient. Therefore, patient engagement care protocols need to be developed to improve patient’s health outcome and safety

키워드

환자참여; 간호서비스; 요구도 조사
Patient Engagement; Nursing Services; Needs Assessment
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