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병원간호사의 공감역량과 조직몰입이 고객지향성에 미치는 영향

Effects of Compassion Competence and Organizational Commitment on Customer Orientation in Hospital Nurses

임상간호연구 2019년 25권 2호 p.133 ~ 141
김영회 ( Kim Young-Hoi ) - 충북대학교병원

최미영 ( Choi Mi-Young ) - 충북대학교 간호학과

Abstract

목적: 본 연구는 병원간호사의 공감역량과 조직몰입이 고객지향성에 미치는 영향을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다.

방법: 연구대상은 충청지역에 소재하는 상급종합병원 1곳에서 1년 이상 근무하고 본 연구의 목적과 방법을 이해하며 참여에 동의한 223명의 간호사이었으며, 자료수집 기간은 2018년 6월 15일부터 6월 29일까지 이루어졌다. 수집된 자료는 SPSS WIN 22.0 통계 프로그램을 이용하여 통계처리를 하였으며, 대상자의 특성과 공감역량, 조직몰입 및 고객지향성 정도는 빈도, 백분율, 평균, 표준편차 등을 이용하여 산출하였다. 대상자의 특성에 따른 공감역량, 조직몰입 및 고객지향성의 차이는 Independent t-test와 One-way ANOVA로 분석하였고 사후분석은 Scheffe test를 실시하였다. 대상자의 공감역량, 조직몰입, 고객지향성 간의 상관관계는 Pearson’s correlation coefficient를 이용하였으며, 고객지향성에 미치는 영향은 Multiple regression analysis를 이용하여 분석하였다.

결과: 대상자의 고객지향성은 조직몰입 (r= .51, p<.001), 공감역량 (r= .74, p< .001)과 통계적으로 유의한 양의 상관관계를 나타냈다. 대상자의 고객지향성에 영향을 미치는 요인은 공감역량(β= .62, p< .001), 조직몰입(β= .17, p= .004), 기혼(β= .11, p= .034) 3개의 변수로 확인되었다. 이들 변수는 고객지향성을 59.1%를 설명하였다.

결론: 본 연구를 통해 간호사의 공감역량과 조직몰입이 고객지향성에 영향을 미치는 주요한 요인임을 확인하였다. 따라서, 병원간호사의 고객지향성을 향상시키기 위해서는 이러한 요소를 고려하여 중재 및 교육프로그램을 개발에 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.

Purpose: This study aimed to examine the effects of compassion competence and organizational commitment on customer orientation in hospital nurses.

Methods: The participant of this study was 223 nurses who have worked at a tertiary hospital in Chungcheong Province for at least one year. The general characteristics, compassion competence, organizational commitment, and customer orientation of the participants were collected, using self-reported questionnaires, from June 15 to June 29, 2018. The data were analyzed by descriptive statistics, independent t-test, ANOVA(Scheffe? test), Pearson’s correlation coefficient, and multiple regression using an SPSS/WIN 22.0 program.

Results: Customer orientation was significantly associated with organizational commitment (r=.51, p<.001), and compassion competence(r=.74, p<.001). Compassion competence(β=.62, p<.001), organizational commitment(β=.17, p=.004), and marital status(β=.11, p=.034) were identified as the predictors of customer orientation. These variables explained 59.1% of the variance in customer orientation.

Conclusion: This study confirmed that compassion competence and organizational commitment may have an impact on customer orientation in hospital Nurses. Therefore, to improve customer orientation in hospital nurses, it is necessary to develop interventions and education programs considering these factors.

키워드

간호사; 공감역량; 조직몰입; 고객지향성
Nurses; Compassion Competence; Organizational Commitment; Customer Orientation
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KCI