medric medric
[닫기]
잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

안경광학과 학생들의 우울과 스트레스에따른 대학생활 적응에 관한 연구

A Study on the Adaptation to University Life by Depression and Stressof Students in Dept. of Optometry

한국안광학회지 2019년 24권 3호 p.197 ~ 203
예기훈 ( Ye Ki-Hun ) - 백석대학교 안경광학과

조선아 ( Cho Seon-Ahr ) - 경동대학교 안경광학과

Abstract

목적: 본 연구는 안경광학과 학생들의 대학 생활적응에 우울과 스트레스 요인을 분석하여 학생 생활지도 및 진로 지도에 좀 더 차별화된 도움을 주고자한다.]

방법: 안경광학과 학생 132명을 대상으로 우울증, 스트레스, 그리고 대 학생활 적응의 정도를 비교 분석하였다. 우울증은 한국판 CES-D(Center for Epidemiologic Studies Depression Scale) 척도, 스트레스는 GARS(Global Assessment of Recent Stress)척도, 그리고 대학생활적응도는 SACQ(Student Adjustment to College Questionnaire)척도를 사용하였다. 모든 통계는 SPSS 18.0을 사용하여 유의수준은 p<0.05로 통계 처리하였다.

결과: 안경광학과 학생들의 우울과 스트레스에 따른 하위 변수를 조사한 결과 우울증이 심한 그 룹에서 정서적 3.15, 대학 만족 2.91, 학업 적응 2.79로 나타났다. 또한 스트레스 지수가 높은 등급에서 대학만족은 2.67, 학업적응은 2.58로 나타났다.

결론: 우울증이 심하면 특히 학업 적응과 대학 만족도가 낮게 나타났으며 스트 레스가 높을수록 정서적으로 불안정하며 학업적응 면에서 어려움을 겪는 것으로 나타나 우울증과 스트레스가 대학 생활적응에 영향을 끼치는 것으로 나타났다.

Purpose: The purpose of this study was to analyze depression and stress factors associated with optometric students’ adjustment to college life and to provide students with support and career guidance.

Methods: This study compared and analyzed the degree of depression, stress, and adjustment to college life among 132 students from the optometry department. Depression was assessed using the Korean version of the Center for Epidemiologic Studies Depression (CES-D) scale, stress was measured using the Global Assessment of Recent Stress (GARS) scale, and college life was assessed using the Student Adjustment to College Questionnaire (SACQ). All data were statistically analyzed using SPSS 18.0; the significance level was p <0.05.

Results: The examination of the sub-variables according to depression and stress of optometric students revealed scores of 3.15 for emotional life, 2.91 for college satisfaction, and 2.79 for academic adaptation in the depressed group. Regarding the high stress index, university satisfaction was 2.67 and academic adjustment was 2.58.

Conclusions: The optometric students were found to have low academic satisfaction and college satisfaction when they were depressed and when they experienced greater stress, emotional instability, and difficulty with academic adjustment; thus, indicating that depression and stress had an influence on college life adjustment.

키워드

안경광학과; 우울증; 스트레스; 대학생할 적응
Dept. of Optometry; Depression; Stress; College life adaptation
원문 및 링크아웃 정보
등재저널 정보