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인공눈물의 주성분에 따른 컴퓨터 게임 후 조절기능및 자각증상의 변화

Changes in Accommodative Function and Subjective Symptoms followingComputer Gaming according to the Active Componentsof Artificial Tears

한국안광학회지 2019년 24권 3호 p.323 ~ 333
김현진 ( Kim Hyun-Jin ) - 서울과학기술대학교 안경광학과

성숙현 ( Sung Sook-Hyun ) - 서울과학기술대학교 안경광학과
오인혜 ( Oh In-Hye ) - 서울과학기술대학교 안경광학과
박미정 ( Park Mi-Jung ) - 서울과학기술대학교 안경광학과
김소라 ( Kim So-Ra ) - 서울과학기술대학교 안경광학과

Abstract

목적: 본 연구에서는 안구건조 및 안정피로를 완화시키는 효능을 가진 주성분을 함유하는 인공눈물의 점안이 컴 퓨터 게임 작업 시 조절기능과 자각증상의 변화에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.

방법: 안질환 및 전신질환, 시 기능 이상이 없는 20대 성인 30명을 눈물량에 따라 정상안과 건성안으로 분류하였다. 컴퓨터 게임 수행 전후에 carboxymethyl cellulose sodium(이하 CMC), neostigmine(이하 Neo), Vit A, B6, E와 neostigmine(이하 Neo+Vit)을 주성분으로 하는 각기 다른 3종류의 인공눈물을 점안한 후 대상자의 조절기능과 자각증상을 측정하여 인공눈물을 점안하지 않은 상태로 동일한 작업을 수행한 경우와 비교분석 하였다.

결과: 컴퓨터 게임 후 정상안의 조절기능은 세 종류의 인공눈물 모두 점안 유무에 관계없이 작업 전 값과 유의한 차이를 보이지 않았으나 건성안의 조절기능 은 Neo+Vit의 점안 시 최대조절력과 조절용이성에서 가장 큰 효과를 나타내어 단안 최대조절력, 단안 및 양안 조 절용이성에서 모두 통계적으로 유의한 증가를 나타내었다. 자각증상 평가에서는 Neo+Vit이 함유된 인공눈물의 점 안으로 정상안 및 건성안에서의 자각증상이 개선되는 경향을 보였다. 한편, 건성안에서는 CMC 점안 시 전신 및 안 증상의 점수가 모두 통계적으로 유의하게 감소하였으며, 항목별 자각증상 분석에서는 전신 불편감, 어지러움, 눈의 긴장 및 눈의 피로 증상이 유의하게 감소하는 것으로 나타났다.

결론: 본 연구 결과 안정피로 완화 성분을 가진 인 공눈물의 점안은 디지털 디스플레이를 활용한 작업 시 조절기능 및 자각증상의 개선에 효과적이며, 인공눈물 사용 자의 눈물량에 따라 효과 정도에는 차이가 존재함을 알 수 있었다. 또한 눈물량이 부족한 건성안의 경우는 Neo+Vit 이 주성분으로 함유된 인공눈물의 사용이 안정피로 완화에 효과적임을 제안할 수 있겠다.

Purpose: This study was conducted to investigate the effect of artificial tears, which contain active components relieving dryness and eye strain based on changes in accommodative function and subjective symptoms during computer gaming.
Methods: Thirty subjects in their twenties without eye diseases, systemic diseases, or visual dysfunctions were classified into two groups according to their tear volume: normal eyes and dry eyes. The subjects were administered three different types of artificial tears before and after computer gaming, which were primarily composed of carboxymethyl cellulose sodium (CMC); neostigmine (Neo); and Vitamin A, B6, and E and neostigmine (Neo+Vit). The subjects’ accommodative function and subjective symptoms were measured and compared after performing the same task with and without the application of artificial tears.

Results: Although the accommodative function of normal eyes after computer gaming did not show significant difference from the baseline regardless of instillation of all the three types of artificial tears before gaming, accommodative function in dry eyes demonstrated the most significant effect in terms of monocular accommodative amplitude and monocular and binocular accommodative facilities with the instillation of Neo+Vit. Evaluation of subjective symptoms revealed that artificial tears containing Neo+Vit showed a tendency to improve the subjective symptoms in normal and dry eyes. However, in dry eyes, the general and ocular subjective symptoms scores were significantly decreased with the instillation of CMC, and a significant reduction in general discomfort, dizziness, eye strain, and eye fatigue was noted.

Conclusions: From these results, it was revealed that instillation of artificial tears containing components that relieving eye strain was effective in improving accommodative function and subjective symptoms when working with a digital display. However, their effectiveness differed depending on the subjects’ tear volume. In case of dry eyes with insufficient tear volume, using artificial tears containing Neo+Vit as the active components may be effective for alleviating eye strain.

키워드

인공눈물; 네오스티그민; 비타민; 안정피로; 건성안; 자각증상; 조절기능; 컴퓨터 게임
Artificial tear; Neostigmine; Vitamin; Asthenopia; Dry eyes; Subjective symptoms; Accommodative function; Computer gaming
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