[닫기]
잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

놀이치료자의 자기효능감 증진을 위한 훈련 프로그램의 적용

The application of a training program for improving self-efficacy of play therapists

김현희 ( Kim Hyoun-Hee ) - 대구대학교 재활과학대학원

Abstract

본 연구의 목적은 놀이치료자의 자기효능감 증진 훈련 프로그램을 놀이치료자에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 연구대상은 임상경력 3년 미만의 놀이치료자 26명으로, 실험집단과 통제집단에 각 13명씩 배정되었다. 실험집단에 적용한 훈련 프로그램은 기초훈련 단계, 계획훈련 단계, 중재훈련 단계, 수퍼비전 훈련 단계로 실시하였다. 자료는 SPSS 23.0으로 반복측정 변량 분석을 실시하였다. 본 놀이치료자 훈련 프로그램은 실험집단 대상자의 세부상담기술, 상담과정, 어려운 내담자 다루기의 자기효능감을 향상시켰다. 놀이치료자에게 본 훈련 프로그램을 적용하여 자기효능감을 증진시키는데 효과적인 접근임을 입증한 것에 의의가 있다.

The purpose of this study is to apply play therapy self-efficacy training program to play therapist to verify its effectiveness. 26 play therapists with <3 years of clinical career were divided into the experimental (N=13) and control groups (N=13). The training programs applied to experimental groups were basic training, planning training, intervention training, and supervision training. To determine the effects of the program, the data were processed by using SPSS 23.0 to perform repeated measure ANOVA. This study obtained the following results: this play therapist training program improved self-efficacy related to micro skill, counseling process, and dealing with difficult client behavior in the experimental group. It is significant in that it applied this training program to play therapists and confirmed its effectiveness in improving self-efficacy.

키워드

놀이치료자; 자기효능감; 훈련 프로그램
Play therapist; self-efficacy; training program
원문 및 링크아웃 정보
등재저널 정보