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부모-아동 상호작용 놀이치료가 시설영아와 시설양육자간 양육적 상호작용에 미치는 효과

The effects of parent-child interactive play therapy on child-rearing interaction between institutionalized infants and institutional fosterers

박미영 ( Park Mi-Young ) - 평택아름드리센터

이경하 ( Lee Kyung-Ha ) - 능인대학원대학교 명상심리학과

Abstract

본 연구는 구조화된 부모-아동 상호작용 놀이치료가 시설영아와 시설양육자 간의 상호작용 및 시설양육자의 양육태도를 변화시키는가에 목적을 두고 실시되었으며, 연구대상은 일정기간 이상 시설에 수용된 영아와 그 영아를 돌보는 주 양육자이다. 부모아동 상호작용 놀이치료프로그램은 사전단계, 개입단계, 사후단계를 포함한 전체 11회기로 형식 및 내용이 구조화되어 적용되었으며, 연구문제에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모-아동 상호작용 놀이치료는 시설영아와 시설양육자간 상호작용을 긍정적으로 변화시켰다. 둘째, 부모-아동상호작용 놀이치료는 시설양육자의 양육태도를 긍정적으로 변화시켰다. 셋째, 부모-아동 상호작용 놀이치료는 회기 내 상호작용의 질의 변화를 통해서도 확인되었다. 따라서 본 연구의 치료프로그램은 양적 평가의 결과뿐만 아니라 회기 내 상호작용의 질의 변화를 통해서도 그 효과성이 재차 확인되었다. 그러나 본 연구는 소수 사례 연구로서 일반화하는 데에는 다소간의 제한점이 있을 수 있으므로 지속적이고 일관된 후속연구를 기약한다.

The purpose of this study was to investigate whether parent-child interactive play therapy would change interactions between institutionalized infants and institutional fosterers and their child-rearing attitudes. A play therapy was designed to consist of total 11 sessions including pre stage, mediating stage, and post stage. Three findings were follows: first, parent-child interactive play therapy caused positive changes to interactions between institutionalized infants and institutional fosterers. Second, parent-child interactive play therapy also brought positive changes to the child-rearing attitudes of institutional fosterers. Finally, parent-child interactive play therapy program was also proven effective as it contributed to change the quality of interactions during the sessions. Although there are some limits to generalize the findings of the study, which was a small-sized case study.

키워드

부모-아동 상호작용 놀이치료; 시설양육자; 시설영아; 양육적 상호작용
child-rearing interaction; institutional fosterer; institutionalized infant; parent-child interactive play therapy
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