medric medric
[닫기]
잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

교사-아동관계, 아동의 강점/난점이 초등학교 적응에 미치는 영향

The effects of teacher-children relationship and the strength and difficulties of children on their elementary school adjustmen

이진화 ( Lee Jin-Wha ) - 배재대학교 유아교육과

Abstract

본 연구는 한국아동패널 9차연도(2016) 패널아동 대상으로 교사-아동관계, 아동의 강점/난점이 초등학교 적응에 미치는 영향을 분석하였다. 자료분석은 기술통계와 위계적 회귀분석을 이용하였다. 그 결과, 첫째 교사-아동관계의 하위 영역에서 친밀감과 아동의 강점/난점의 하위영역인 친사회적 행동은 학교적응에 긍정적인 상관관계를 보인 반면에 교사-아동관계의 갈등과 강점/남점의 총체적 어려움은 부정적인 상관관계를 나타내었다. 둘째, 두 변인은 학교적응의 약 76%를 설명하는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 토대로 초등학교 적응을 위해 필요한 시사점들이 논의되었다.

The purpose of this study was to analyze the effects of teacher-children relationship and the strengths and difficulties of children on school adjustment of elementary school aged children using Korean Child Panel 9 (2016). The data were analyzed using descriptive statistics and hierarchical regression. The results were as followed. First intimacy in the sub-domain of teacher-children relationship and pro-social behavior in the strength and difficulties showed a positive correlation with the school adjustment, but conflict in the sub-domain of teacher-children relationship and total difficulties in the sub-domain of strength and difficulties showed a negative correlation with the school adjustment. Second, two variables were explained about 76% for the school adjustment. Some implications were discussed based on the results.

키워드

강점/난점; 교사-아동관계; 학교적응; 한국아동패널9차연도
Korean child panel 9; school adjustment; strengths/difficulties; teacher-children relationship
원문 및 링크아웃 정보
등재저널 정보