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사회 인구학적 변인에 따른 여성의 웰빙 인식과 미용관리 성향

Perceptions of Well-Being and Beauty Care Tendencies among Women According to Sociodemographic Variables

대한통합의학회지 2019년 7권 3호 p.21 ~ 32
김현승 ( Kim Hyun-Seung ) - 남부대학교 일반대학원 통합의학과

조성현 ( Cho Sung-Hyoun ) - 남부대학교 물리치료학과

Abstract

목적: 본 연구의 목적은 여성을 대상으로 한 웰빙 인식과 미용관리 성향에 대해 알아보고자 한다.

방법: 320명의 여성을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며, 사회-인구학적 변수에 따라서 웰빙 인식과 미용 관리 경형에 대해서 T-test와 ANOVA를 실시하였다. 미용관리 성향에 미치는 요인을 분석하고자 다중회귀분석을 실시하였다.

결과 : 연구대상자들의 웰빙 인식을 분석한 결과, 전체적으로 웰빙을 정신중심으로 인식하는 경향이 상대적으로 높았고 물질적 측면으로 인식하는 것은 낮게 나타났다. 그러므로 대상자들은 웰빙을 정신적인 것을 지향하는 것이라고 인식하고 있었다. 미용관리 성향에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과 외모 지향적 가치를 중시하는 인식이 가장 큰 영향을 미쳤고 정신 지향적 가치를 중요시 할수록 미용관리 성향이 높은 것으로 나타났다.

결론: 정신 지향적 웰빙 인식에 기초한 미용관리 성향에 관한 연구가 이루어진다면 자신의 몸과 마음을 가꾸기 위해 사치스럽고 고풍스러운 미용관리가 웰빙이라는 인식을 제어할 수 있다.

Purpose : The purpose of this study was to analyze perceptions of well-being and characteristics of beauty care tendencies among women, in order to provide basic data for the establishment of a well-being and beauty management direction.

Methods : The domains examined for perceptions of well-being included spirit-oriented, material-oriented, self-oriented, and appearance-oriented values. The domains examined for beauty care tendencies consisted of appearance interest, social factors, and beauty care behavior. A survey of 320 women was conducted. In the analysis of the data, t-test and analysis of variance were used to examine the relationship between perceptions of well-being and beauty care tendencies based on sociodemographic variables. A multiple regression analysis was used to analyze the factors affecting beauty care tendencies.

Results : The analysis of the perceptions of well-being among the participants indicated that they tended to be more aware of the mental aspects of well-being and seldom recognized well-being as having material aspects. Therefore, they recognized the concept of well-being as something mentally oriented. The analysis of the factors affecting beauty care tendencies indicated that the participants were most greatly influenced by spirit-oriented values, and the more appearance-oriented values were emphasized, the more focus there was on beauty care.

Conclusion : This study found that well-being is a luxury, and traditional beauty care involving care of the mind and body can be effectively utilized if the beauty care is based on the recognition of mentally oriented well-being.

키워드

미용관리성향; 사회인구학적 변인; 웰빙문화; 웰빙인식; 여성
beauty care tendency; sociodemographic variables; well-being culture; well-being perception; woman
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