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중학생들의 이온화식에 대한 지식상태분석

Knowledge State Analysis of Ionic Equation for Middle School Students

대한화학회지 2015년 59권 6호 p.499 ~ 507
윤회정 ( Yoon Heo-Jeong ) - 이화여자대학교 과학교육과

이윤하 ( Lee Yoon-Ha ) - 대영중학교
김영신 ( Kim Young-Shin ) - 경북대학교 과학교육학부

Abstract

본 연구의 목적은 이온화식 작성에 대한 중학생들의 이해 정도를 알아보는 것이다. 서울시 소재 중학교 한 곳에 재학 중인 3학년 학생 219명이 연구에 참여하였다. 6차시에 걸친 ‘전해질과 이온’ 단원의 수업이 끝난 후, 이온화합물의 이온화 과 정을 이온화식으로 표현하도록 구성한 서술형 검사를 실시하였다. 검사 결과를 분석하여 이온화합물의 구성 특성에 따라 이 온화식 서술에 대한 정답률을 파악하였으며, 이온화식 표현과 관련된 지식상태를 토대로 이온화식 표현의 위계 관계를 분석 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 이온화합물을 구성하는 양이온과 음이온의 종류, 전하량과 구성 개수를 바탕으로 이 온화합물들을 여섯 집단으로 분류하고 집단의 특성에 따라 학생 응답을 분석한 결과 정답률에 차이가 나타났다. 둘째, 지식 상태 분석 결과 이온화합물을 구성하는 양이온과 음이온의 종류와 전하량, 구성 개수를 알아내어 이온화 과정을 식으로 표 현하는 지식상태가 구조화되어 있음을 알 수 있었다. 연구 결과를 바탕으로 효과적인 이온화식 학습 전략의 설계를 위한 시 사점을 제안하였다.

The purpose of this study is to investigate middle school students' understanding of ionic equation. Two hundreds and nineteen middle school students were participated in the study. After six class hours of learning 'electrolyte and ion' unit, instrument was implemented to evaluate students' understanding of ionic process and ability to write ionic equation. We analyzed the influence of characteristics of ionic compounds on correct answer rate. In addition, knowledge state of students required for writing ionic equation was analyzed. The results were as follows: First, ionic compounds tested were categorized into six groups. The correct answer rate was different depending on the characteristics of each group. Second, knowledge state required for writing ionic equation was structured. Based on results some suggestion were made to develope effective learning strategy for understanding ionic equation.

키워드

이온화식; 이온화합물; 화학식; 지식상태 분석법
Ionic equation; Ionic compound; Chemical formulae; Knowledge state analysis methods
원문 및 링크아웃 정보
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KCI