medric medric
[닫기]
잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

세 가지 산-염기 모델에 대한 화학교사들의 인식과 해석

The Chemistry Teachers' Perceptions and Interpretations about Three Acid-Base Models

대한화학회지 2019년 63권 1호 p.56 ~ 65
김성기 ( Kim Sung-Ki ) - 광주과학고등학교

최희 ( Choi Hee ) - 봉명고등학교
박철용 ( Park Chul-Yong ) - 공주대학교부설고등학교
백성혜 ( Paik Seoung-Hey ) - 한국교원대학교

Abstract

본 연구는 3가지 산-염기 모델의 관계에 대한 화학교사들의 인식을 알아보았다. 또한 모델의 관계에 대한 인식이 각 모 델에서 사용되는 개념에 대한 해석에 어떠한 영향을 주는지를 알아보았다. 교사의 인식과 해석을 알아보기 위해 24명의 화학교 사를 대상으로 설문지와 면담이 진행되었다. 분석 결과, 대부분의 화학교사들은 3가지 모델을 확장적 포함 관계로 인식하였다. 이러한 인식은 교과서의 서술과 관련이 있다. 이러한 모델의 관계에 대한 인식은 각 모델의 산, 염기 개념을 해석하는 과정에 영 향을 주었다. 본 연구를 통해 화학교사들이 다양한 모델의 역할을 아는 것이 필요하다고 주장하였다.

This study investigated the perceptions of the relationship among the three acid-base models of chemistry teachers. In addition, we examined how the perception of the relationship between models affected on the interpretation of concepts in each model. To investigate teachers’ perceptions and interpretations, a questionnaire and interviews were conducted for 24 chemistry teachers. As results, most of the chemistry teachers recognized the three models as cumulative extension relationships. The perceptions were related to the contents of textbooks. The perception of the relationship of these models influenced on interpretations of the models’ acid-base concept. In this study, we suggested that science teachers need to be aware of diverse models’ roles.

키워드

산과 염기; 과학 모델; 모델의 다양성; 모델의 관계
Acid and base; Scientific model; Diversity of model; Relationship of models
원문 및 링크아웃 정보
등재저널 정보
KCI