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고령사회 노인연극의 지향점 고찰: 당진시 ‘회춘유랑단’을 중심으로

A Study on the Direction of the Elderly Theatre in Aged Society: Around the ‘Hoechun Circus’ in Dangjin

한국노년학 2020년 40권 2호 p.359 ~ 377
오판진 ( Oh Pan-Jin ) - 서울교육대학교

Abstract

본 연구의 목적은 문화지원 측면의 노인복지에 속하는 노인연극 프로그램의 한 사례를 분석하여 노인연극의 지향점을 고찰하 는 데 있다. 이를 위해 충남 당진시 할머니들로 구성된 ‘회춘유랑단’의 활동 사례를 조사하고, 그 공연 내용을 분석하였다. 연구 방법은 사례 연구와 연행 이론을 사용하였으며, 동료 검토법(peer examination)의 전략을 사용하여 연구의 타당도를 높였다. 연구 결과, 노인연극 프로그램을 통해 할머니들은 첫째, 어린이와 청소년들과의 소통을 지향했고, 둘째, 몸이 불편한 다른 노인들과 소통하기를 원했으며, 셋째, 청년이나 중년은 물론 모든 주민과 소통하길 바랐고, 넷째, 연극이라는 새로운 장르를 체험하여 자신의 정체성을 확인하고 성취감을 높이면서 노년을 즐겁고 유익하게 보냈다는 것을 알 수 있었다. 이런 연구 결과를 바탕으로 아래와 같은 제언을 하였다. 첫째, ‘회춘유랑 단’을 밴치마킹한 노인연극 프로그램을 확대해야 한다. 둘째, 노인연극에 관한 다양한 사례를 연구하고, 이런 노인연극을 지원하는 정책 연구도 필요하며, 노인연극 전문가를 양성하는 교육 과정도 개발해야 한다. 셋째, 노인연극 프로그램이 지역적인 한계를 벗어나 국내와 국외의 단체들과 교류하는 방안도 모색해야 한다. 넷째, 연극치료 분야에서도 새로운 길을 모색할 여지가 있고, 소시오드라마나 사이코드라마 프로그램 개발이 대안이 될 수 있다.

The purpose of this study is to examine the direction of the elderly theatre by analyzing an example of the elderly theatre program which is attempted in a way of the welfare of senior citizens in terms of cultural support. To this end, the ‘Hoechun Circus’ composed of elderly women in Dangjin, South Chungcheong Province, was investigated and analyzed. Research methods uses a case study, performance theory, and peer review strategies to increase the validity of the study. The results of the study are as follows: Firstly, the elderly women intended to communicate with children and adolescents through performance; Secondly, they wanted to communicate with other physically uncomfortable elderly people; Thirdly, they also attempted to communicate with young or middle-aged as well as all residents; Fourthly, they experienced a new genre of theatre to identify themselves in a different ways and enhance their sense of accomplishment and spent their old age pleasantly and informally. Based on these findings, the following suggestions were made. First, we should expand the theatre programs of senior citizens which benchmark the ‘Hoechun Circus’. Second, various cases of elderly theater should be studied and policy research to support such elderly theatre is necessary. Besides, educational courses to train elderly theatre experts should also be developed. Third, it should also seek ways for the program to move beyond regional limits and interact with organizations at home and abroad. Fourth, there is room to explore new ways in the field of theater therapy, and the development of sociodrama or psychodrama programs can be an alternative.

키워드

노인연극; 회춘유랑단; 문화예술창작소‘내숭’; 고령사회; 충남 당진
the Elderly Theatre; Hoechun Circus; ‘Naesung’ a cultural and art creation center; Aged Society; Dangjin South Chungcheong Province
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