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화상환자를 위한 사회기술훈련 프로그램의 효과

Effect of Social Skills Training Programs for Adult Burn Patients

스트레스연구 2020년 28권 3호 p.125 ~ 132
김경미, 황세희,
소속 상세정보
김경미 ( Kim Kyung-Mee ) - Soongsil University Department of Social Welfare
황세희 ( Hwang Se-Hee ) - Hallym University Hangang Sacred Heart Hospital

Abstract

본 연구는 사회기술훈련이 정서와 대인관계에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 25세 이상 65세 이하의 체표면적 20% 이상의 화상환자 24명을 대상으로 사회기술훈련 프로그램의 효과를 검증했다. 연구 결과, 중재군은 사회기술훈련 프로그램 이후 정서가 유의하게 증가했고, 대인관계는 증가했다. 이는 사회기 술훈련 프로그램이 화상환자의 사회기술 향상을 위한 프로그램으로 활용될 수 있으며 이를 위해 사회기술 향상을 훈련시킬 사람들을 양성하고, 프로그램에 대한 재정적인 지원이 필요함을 시사한다.

Background: This study aimed to verify the efficacy of a program for improving social competence among adult burn patients.

Methods: Participants included adults aged 25 to 65 years who had burn injuries on exposed areas consisting of at least 20% of their total body surface area. We used the affect and interpersonal relationship subscales of the Korean version of the Burn Specific Health Scale-Brief to measure the efficacy of the program. The final sample size was 24; with data being collected from September 2017 to December 2018.

Results: We found that participants’ scores for the dimensions of affect and interpersonal relationships increased after the program. We observed an increase in the affect dimension of the BSHS-BK (Burn Specific Health Scale-Brief) from an average of 18.29 to 20.67 before and after the program, respectively. Results indicated a significant increase for patients who are male and had visible burn areas. Moreover, we observed an increase in interpersonal relationship scores, although not statistically significant. A significant increase was found in participants belonging to the “below 46 years” age group, and those with visible burn areas.

Conclusions: It has been suggested that improvement of social skills requires training for people and financial support for the program.

키워드

사회기술훈련; 화상환자; 사회적 역량; 동료지지
Social skills training; Burn patients; Social competence; Peer support

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