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부모-청소년 갈등상황에서 부모의 인식과 반응: 혼합연구방법론적 접근

Parents’ Perceptions and Responses to Parent-adolescent Conflict Situations: A Mixed Methods Approach

스트레스연구 2020년 28권 3호 p.142 ~ 152
최희승, 김수미, 고희성,
소속 상세정보
최희승 ( Choi Hee-Seung ) - Seoul National University College of Nursing
김수미 ( Kim Su-Mi ) - Seoul National University College of Nursing
고희성 ( Ko Hee-Sung ) - Jesus University Department of Nursing

Abstract

본 연구는 부모-자녀 관계와 관련된 양적 변수에 따라 구분된 각 그룹들에서 부모자녀 갈등의 주제, 갈등상황에서 부모의 인식과 반응의 질적인 차이를 확인하고자 시도되었다. 국내 5개 도시에서 청소년 자 녀를 둔 부모 103명이 부모효능감, 부모-자녀 의사소통, 부모-자녀 관계, 부모-자녀 갈등, 부모스트레스 관련 온라인 설문에 참여하였고, 이들은 청소년 자녀와의 갈등상황을 직접 기술하였다. 5개 변수의 군집분 석결과 두 개의 그룹으로 분류되었고 두 그룹의 부모들은 모두 청소년 자녀와 갈등상황에서 실망, 분노, 걱정, 좌절 등의 감정을 경험하였으나 갈등을 인식하고 반응하는 양상에서는 차이가 있었다. 본 연구결과는 향후 부모자녀 관계를 향상시키기 위한 부모교육프로그램 구성의 기초자료가 될 것이다.

Background: Understanding how parents cognitively and emotionally perceive and respond to parent-child conflicts would provide a basis for targeted and effective parent education programs. The specific aims of this online mixed methods research study were to (1) categorize parents of adolescents based on their level of parental self-efficacy, parent-child communication, parent-child relationships, parent-child conflicts, and parental stress; and (2) explore parent-child conflict situations and parents’ perceptions and responses to them in each group.

Methods: A total of 103 parents with adolescent children aged 11∼16 years were recruited from five cities in Korea to participate in the study. Participants completed an online questionnaire about parentchild relationships and described a parent-child conflict situation that occurred within the past week and their perceptions and responses to it. We used cluster and content analyses for quantitative and qualitative data, respectively.

Results: The study revealed two clusters: adequate parent-child relationship (group 1) and inadequate parent-child relationship (group 2). The key variable distinguishing the two groups was parental selfefficacy. Although parents in both groups generally experienced frustration, anger, worry, discouragement, and disappointment in the conflict situations, the two groups differed in their perceptions and responses to these situations.

Conclusions: Results suggested that parent education programs should focus on improving parental self-efficacy. Additionally, the programs should provide an opportunity for parents to practice selfreflection, help them understand the link between emotion-thought-behavior based on cognitive model, and thus, effectively manage parent-child conflict situations.

키워드

부모; 청소년; 부모-자녀 관계; 가족갈등
Parents; Adolescent; Parent-child relations; Family conflict

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