잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

전문직 간 갈등관리 의사소통 시뮬레이션 교육 프로그램의 개발과 평가

Development and Evaluation of a Simulated Conflict Management Program on Inter-Professional Communication Skills

스트레스연구 2020년 28권 3호 p.167 ~ 177
조연재,
소속 상세정보
조연재 ( Jo Yeon-Jae ) - Dong-A University College of Nursing

Abstract

본 연구는 보건의료전문직 간 갈등관리 의사소통 능력을 향상시키기 위한 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 평가하기 위해 수행되었다. 질적 연구를 활용한 방법론적 연구로, 간호대학 교수와 대 학병원 간호사의 전문가 10명과 파일럿 테스트를 위해 간호학과 학생 5명이 참여하였다. 환자, 의사, 보험 심사과 직원 및 수간호사와의 의사소통 상황을 연속 시나리오로 구성하여 시뮬레이션 교육 프로그램을 개 발하였다. 전문가 의견 조사와 파일럿 테스트를 통해 시나리오 내용의 적절성과 수준, 흐름, 교육 목표, 학습자 활동, 평가 도구의 적절성을 검증하였다. 개발된 프로그램은 학생들의 의사소통 지식과 자신감, 교 육 만족도를 높였으므로, 실습을 통해 학생들의 의사소통 능력과 자기 효능감에 기여할 수 있을 것이다

Background: This study aimed to develop a simulated educational program on conflict management communication skills and to evaluate the effects of the simulated program on nursing students.

Methods: The research design was qualitative and made use of surveys to gather data. Study participants included four professors from different nursing colleges, six registered nurses from different university hospitals, and five 4th year students from a nursing college.

Results: A simulated conflict management program scenario was developed to improve communication skills by presenting four consecutive situations involving a patient, doctor, insurance review staff, and head nurse. The appropriateness of the scenario content, flow, level of the scenario, educational objectives, learner activities, and evaluation tools were verified through expert opinion surveys and pilot tests. This simulated communication program enhanced students’ knowledge and confidence, cultivated communication skills, and provided educational satisfaction by creating an opportunity for them to integrate and apply their knowledge about communication through experiencing communication conflict situations that occur frequently in clinical practice.

Conclusions: The results of the simulated conflict management education program can contribute to nursing students’ communication skills and self-efficacy in terms of inter-professional communication.

키워드

전문직 간 의사소통; 환자중심 간호; 갈등관리; 시뮬레이션 교육; 간호학생
Inter-professional communication; Patient-centered care; Conflict management; Simulation training; students; Nursing

원문 및 링크아웃 정보

등재저널 정보