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학교작업치료사 역량지표개발을 위한 타당도 연구

Development and Validation of Competency Indicators for School-Based Occupational Therapists

대한작업치료학회지 2020년 28권 3호 p.27 ~ 38
홍민경, 김정란, 최강미,
소속 상세정보
홍민경 ( Hong Min-Kyung ) - Yonsei University Graduate School Department of Occupational Therapy
김정란 ( Kim Jung-Ran ) - Catholic Kwandong University Department of Dementia Special Rehabilitation
최강미 ( Choi Kang-Mi ) - Yonsei University Graduate School Department of Occupational Therapy

Abstract

목적 : 본 연구의 목적은 교육적 모델에 기반을 두고 교사, 학생, 학부모, 학교 관계자 등과 협력적 팀 접근을 이루어 서비스를 제공하기 위해 학교작업치료사에게 요구되는 지식, 기술, 특성 등에 관한 핵심 역량을 규명하여 학교작업치료사에게 필요한 역량지표를 개발하고 타당화 하는 데 있다.

연구방법 : 본 연구는 학교작업치료 경험이 있는 작업치료사 8명을 델파이 위원으로 구성하여 2차에 걸쳐델파이 조사를 시행하였다. 1차에서는 학교작업치료사의 역량에 관하여 개방형 설문을 통해 의견을 수집한 뒤 전문가 자문의원 5명의 자문을 통해 2차 델파이 설문지를 작성하였다. 2차 델파이 조사에서는 역량에 대해 적합도와 중요도 각각의 내용타당도를 확인하고, 델파이 조사결과에 대해 전문가 자문의원 5명에게 자문을 받은 후에 최종 역량 지표룰 도출하였다.

결과 : 1차 델파이 결과 39개의 지표가 도출되었으며, 2차 델파이 결과 내용타당도 비율이 낮게 나온 7개문항에 대해서 전문가 자문을 거쳐 수정 및 통합하여 최종 36개 지표가 도출되었다. 3개의 역량군은 전문지식, 직무기술, 개인적 특성이었으며 각각 14개, 11개, 11개의 항목이 역량지표로 도출되었다.

결론 : 본 연구는 학교작업치료사가 갖추어야 할 역량에 대하여 전문지식과 직무를 파악하고 타 전문가와소통하는 작업치료사로서 필요한 기술과 개인적 특성을 파악하는 데 의미가 있다. 의료적 모델이 아닌사회적?교육적 모델에 기반을 둔 학교작업치료사의 역량을 도출하여 향후 학교작업치료사의 전문성 함양을 위한 교육과정의 기틀을 마련하고, 특수교육대상자의 학교생활 참여를 지원하기 위해 교사 등과 협력적 팀을 이루어 접근하기 위한 중요한 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.

Objective: The purpose of this study is to develop competency indicators for school-based occupational therapists(SBOT). Identification of core competencies which includes knowledge, skills, and characteristics is required forsuccessful performance of school-based occupational therapy.

Method: A delphi study was conducted in two parts with eight occupational therapists with SBOT background. Fivetherapists with more than 10 years of clinical experience with pediatric to adolescent population were selectedfrom the Delphi responses. Competency indicators for SBOT in Korea were developed through collection andmodification of the final Delphi data.

Result: A total of 36 indicators were developed as competency indicators for SBOT. Three competency clusters?expertise knowledge, job skills, and personal characteristics?each consisting of 14, 11, and 11 competencyindicators were identified.

Conclusion: This study demonstrates the competencies needed as SBOT on expertise knowledge and job skills, aswell as personal characteristics needed to communicate with professionals from other disciplines. The competencyindicators for school-based occupational therapists developed in this study derives from socio-educational model,not medical model. Thus, this indicators are expected to provide basic foundation for the development ofschool-based occupational therapy school curriculum.

키워드

학교작업치료; 학교기반 치료지원; 협력적 팀 접근; 특수교육관련서비스; 치료지원
School-based occupational therapy; School-based therapeutic support; Collaborative team approach; Special related service; Therapeutic support

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