잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

대입을 준비하는 고등학생 어머니의 경험에 관한 질적 연구 - 역할, 심리적 어려움, 기대를 중심으로

A qualitative case study on mothers’ experience with the process of college admission

동서정신과학 2020년 23권 1호 p.1 ~ 26
황지은,
소속 상세정보
황지은 ( Hwang Chi-Eun ) - Miracom Inc Co.

Abstract

본 논문은 현 입시제도 속에서의 수험생 어머니의 경험을 질적 연구 방법을 통해 심층적으로 드러내려고 하였다. 수험생 어머니 4명을 대상으로 질적 사례연구를 통해 어머니들이 현재 입시를 어떻게 경험하고 있고, 그 경험을 어떻게 인식하고 의미화하고 있는지를 분석하여 17개의 범주를 도출하였다. 어머니들은 입시에 있어서 자신들의 역할 비중을 크게 생각하고 있었고, 자녀들의 조력자로서 정신적, 심리적, 경제적 지원을 자신들의 역할로 인식하면서 역할 수행과 관련한 어려움을 경험하였다. 이를 통하여 어머니들의 입시지원에서의 역할이 단순히 신체적 보살핌이나 경제적 지원, 생활 관리의 역할에만 국한되지 않으며, 입시라는 길고 어려운 과정에서의 정보 제공자, 심리적 관리자 등 보다 전문적이고 정신적 영역의 역할에까지 확장되고 있다는 점을 드러내었다. 또한 이러한 중심 경험 이면에 있는 어머니들의 심리적인 어려움을 분석하여 두려움, 불안, 자책, 긴장감 등의 심리적 어려움을 범주화하고 그 의미를 드러내었다. 어머니들은 자기 자신과 자녀들 모두를 위해 심리적인 힘이 필요하다고 이야기하였고 이를 위해 강점의 확인과 신뢰, 중심잡기 등을 기대하였다. 어머니들이 느끼는 심리적 어려움을 극복하기 위해서 두려움에 대해 통제감을 느낄 수 있도록 그 범위를 제한하여 실체화, 현실화할 필요가 제기된다. 또한, 큰 부담감 속에서도 중심을 잡을 수 있는 내적인 힘의 강화와 심리적 자원의 확인을 돕는 돌봄이 필요함을 제언하였다.

The goal of this thesis is to provide in-depth analyses on the experiences of the 4 mothers of the college applicants through a qualitative case study method. The focus is on how the mothers go through, perceive and internalize their experiences in the admission processes. The study shows that the mothers consider themselves playing a significant supportive role by providing moral and financial support to their children while putting pressure on themselves to perform better. Through this, the role of mothers in the admission processes is not limited to the role of physical care, economic support, and life management, and they attempt to play the role of a more mental area, such as information providers and psychological managers, in the long and difficult process. This study characterizes different types of psychological difficulties of the mothers such as fear, anxiety, self-restraint, and tension concerning the college admissions of their children. Mothers would benefit from proper counseling and emotional coaching that can help them realize and take control of their psychological issues which can empower them to feel self-reliant regardless of external circumstances.

키워드

입시제도; 수험생 어머니 역할; 수험생 어머니 불안; 질적 사례연구;심리적 돌봄
admission sytem; Mother’s role; Mother’s anxiety; qualitative case study; emotional caring

원문 및 링크아웃 정보

등재저널 정보