잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

직업재활시설종사자의 직무관련 특성에 따른 직무만족, 조직몰입, 서비스의 질 차이 분석

An Analysis of Job Satisfaction, Organizational Immersion, and Quality of Service Difference according to Job-Related Characteristics of Occupational Rehabilitation Facilities

직업재활연구 2020년 30권 2호 p.189 ~ 207
정창열, 박경순,
소속 상세정보
정창열 ( Jung Chang-Yeol ) - 대구대학교
박경순 ( Park Kyung-Soon ) - 대구사이버대학교 재활상담학과

Abstract

본 연구의 목적은 직업재활시설종사자의 직무관련 특성에 따른 직무만족 요인들이 서비스 질에 미치는 영향을 파악하고, 직무만족요인이 조직몰입을 매개로 하여 서비스 질에 미치는 효과를 실증적으로 검증함으로써 서비스 질을 향상시키는데 있다. 연구방법은 204부의 설문지를 SPSS 20.0 으로 통계처리 하였으며 기술분석, t-검증과 분산분석을 실시하였고 각 변인의 관계를 확인하기 위해 상관관계분석, 회귀분석을 통해 매개효과를 검증하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 장애인 직업재활시설종사자의 직무만족, 조직몰입, 서비스의 질 수준은 대체적으로 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 직무관련 특성에서도 유의미한 차이가 나타났다. 장애인재활상담사 자격증 소유자가 다른 자격 소유자보다 조직 몰입과 서비스 질 수준이 높았고, 근무경력이 길수록 조직 몰입 수준이 높았으며, 또한 원장과 사무국장과 같은 관리자들이 다른 직위 종사자 보다 직무만족, 직무몰입, 서비스 질 수준이 높았다, 직업훈련교사나 행정업무를 보는 종사자가 생산 및 판매 업무를 하는 사람보다 조직몰입과 서비스 질 수준이 높게 나타났다. 월 평균소득의 경우는 하위 평균소득과 상위 평균 소득이 중간 평균 소득 종사자 보다 직무만족, 조직몰입, 서비스 질 수준이 높게 나타났다. 셋째, 직무만족과 서비스의 질 수준 관계에서 조직몰입은 부분매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 직무관련 특성에 따른 직무만족과 조직몰입이 서비스의 질에 영향을 주는 것으로 더욱 효과적인 접근이 필요한 것임을 알 수 있었다.

The purpose of this study is to identify the effect of job satisfaction on service quality according to the job-related characteristics of workers in vocational rehabilitation facilities, and to empirically verify the effect of job satisfaction on service quality through systematic dedication. Furthermore, based on this research, it is aimed to provide better service quality. The research method statistically processed 204 questionnaires with spss 20.0, performed technical analysis, t verification and analysis of variance, and verified the parameter effects through correlation and regression analysis to determine the relationship of each variable, resulting in the following results.
First of all, job satisfaction, organizational commitment and quality of service are also high depending on job-related characteristics of workers at vocational rehabilitation facilities. Second, there are also big differences in job-related characteristics. The rehabilitation counselor's license holder has higher level of organizational commitment and quality of service than other qualified holders. The longer the work experience, the higher the level of organizational commitment. In addition, managers such as the director and he executive direct had higher job satisfaction, job commitment, and service quality than other positions. The level of organizational commitment and quality of service was higher than those of vocational training teachers and administrative workers who produced and sold. In the case of monthly average income, job satisfaction, organizational commitment, and quality of service were higher in the lower average income and higher average income than those in the middle average income.
Third, organizational commitment has a partial mediating effect on job satisfaction and service quality.

키워드

직업재활시설종사자; 직무만족; 조직몰입; 서비스의 질
disease; people with disabilities; target group; economic activity; employment retention

원문 및 링크아웃 정보

등재저널 정보