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죽음준비교육 프로그램의 효과 : 양로시설 거주 노인을 대상으로

Effectiveness of Death Education program : Focused on the Elderly Residing at Nursing Home

노인복지연구 2020년 75권 3호 p.121 ~ 145
오혜진,
소속 상세정보
오혜진 (  ) - Kyungpook National University Division of Social Welfare

Abstract

본 연구는 죽음준비교육 프로그램이 양로시설 거주 노인의 죽음불안과 우울 및 삶의 질에미치는 영향을 알아보기 위해 대구에 소재하고 있는 A양로시설 거주 노인을 대상으로 각각23명씩의 비교집단과 참여집단을 구성하였다. 비동일통제집단 설계방법을 이용하여 사전, 사후, 추후 검사를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS Win 22.0프로그램을 이용하였고 동질성 검증을 위해 독립표본 t-검증(Independent Sample t-test)을 하였다. 검사 시기에 따라 죽음불안, 우울, 삶의 질에 두 집단 간 차이가 있는지 검증하기 위해 반복측정 분산분석(Repeated Measures ANOVA)을 실시하였고 집단별 시기에 따른 유의미성을 검증하기 위해 대응표본 t-검증(Paired Sample t-test)을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 참여집단의 죽음불안과 우울은 사전검사와 비교해 사후검사에서 유의미한 감소를 보였으며, 추후검사와 사후검사는 유의미한 차이가 없었다. 참여집단의 삶의 질은 사전검사와 비교해 사후검사에서 유의미한 향상이 있었으며, 추후검사와 사후검사는 유의미한 차이가 없었다. 반면에 비교집단의 죽음불안, 우울, 삶의질은 사전검사, 사후검사, 추후검사 모두 유의미한 차이가 없었다. 따라서 죽음준비교육 프로그램이 양로시설 거주 노인의 죽음불안과 우울 및 삶의 질에 긍정적인 영향을 미치는 것으로나타났다. 이러한 결과에 기반을 두고 연구의 의의와 함의를 논의하였다.

This study is to investigate how death education program can have an impact on death anxiety, depression, and quality of life for elderly people at nursing homes. Forty-six elderly people at nursing home A participated in the program. They are a heterogeneous group of people, and were divided into an experiment group and a control group, to undergo pre-, post-education tests and a follow-up test. With the collected data, independent sample t-test was conducted to test homogeneity, using SPSS Win 22.0. Repeated Measures ANOVA was conducted to test difference of the two groups on death anxiety, depression, and quality of life according to timing of test. Finally, paired Sample t-test was conducted to test meaningfulness of the two groups according to timing of test. The main research findings are as follows. The death education program significantly reduced death anxiety and depression of an experiment group, and improved their quality of life; and these effects were maintained until the follow-up test. On the other hand, there was no meaningful difference of death anxiety, depression, and quality of life for the control group during pre-, post-education tests and a follow-up test. In conclusion, the death education program can have a positive impact on death anxiety, depression, and quality of life for elderly people at nursing homes. Based on these results, meanings and implications of this study were discussed.

키워드

죽음준비교육; 양로시설 거주 노인; 죽음불안; 우울; 삶의 질
death education; the elderly residing at nursing home; death anxiety; depression; quality of life

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