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초등학생의 형태인식과 읽기이해의 관계에서 어휘력의 매개효과

The Mediating Effects of Vocabulary between Morphological Awareness and Reading Comprehension in School-aged Children

Communication Sciences & Disorders 2020년 25권 2호 p.279 ~ 287
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Abstract

배경 및 목적: 형태인식이란 언어의 형식과 구조를 이해하고, 분석하며, 의미를 적용하는 능력으로 심상에 저장된 어휘들을 서로 결합하도록 돕는 메타언어능력을 의미한다. 또한 어휘의 증진에 기여함으로써 직간접적으로 읽기자료의 이해에도 영향을 미친다. 본 연구는 형태인식과 읽기이해에 미치는 어휘력의 매개효과를 측정하고자 하였다.

방법: 초등 1-6학년 중 연구의 조건에 적합하고 비언어지능 70이상에 해당하는 아동 278명을 대상으로 파생어 형태인식검사, 수용어휘검사, 읽기이해검사를 실시하였다. 읽기이해를 종속변인으로 Baron & Kanny가 제안한 회귀분석을 통해 매개변인 검증절차를 적용하였고, 매개효과의 유의성 검정을 위해 Sobel Test를 실시하였다.

결과: 연구결과 파생어 형태인식은 읽기이해에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이 관계에서 어휘력은 부분매개의 유의한 효과를 보이는 것으로 분석되었다. 이로써 국외 선행연구에서 밝혀졌던 어휘력과 읽기이해에 미치는 형태론적 지식의 긍정적인 영향력이 한국어 파생어를 사용한 형태인식연구에서도 유의함을 시사하였다.

논의 및 결론: 형태인식기술은 어휘 추론적 특성을 지니므로 어휘질 가설에서 제시하는 깊이 있는 어휘습득에 기여하며, 특히 낮은 어휘지식이나 문해기술을 지닌 아동에게 긍정적인 도움을 줄 수 있을 것이다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 시사점과 제한점 및 후속연구를 위한 제언을 하였다.

Objectives: Morphological awareness refers to the ability to recognize and manipulate the smallest meaningful structure of words. Recent studies have shown that morphological awareness is particularly relevant for understanding language development, especially vocabulary knowledge, and reading skills. The purpose of this study was to investigate the mediating effect of vocabulary knowledge on the relationship between morphological awareness and reading comprehension.

Methods: Participants in this study were 278 children in first through sixth grade of two elementary schools in a Metropolitan city. Tests of morphological awareness on derived affixes, receptive vocabulary and reading comprehension were carried out. In order to estimate the mediating effect, correlation analysis and regression analysis were conducted using the Baron & Kanny and Sobel test.

Results: In our results, morphological awareness significantly predicted reading comprehension. The partial mediating effect of vocabulary was also showed throughout the elementary grade group.

Conclusion: Our findings show that morphological awareness contributes to reading comprehension indirectly through language systems such as vocabulary knowledge. These results suggested that skilled morphological awareness competence may have an impact on enhancing vocabulary acquisition and eventually academic reading skills which are based on language skills. Also, the need for vocabulary intervention, including deep and rich morphological instruction, was discussed. Limitations and suggestions were also added.

키워드

읽기이해; 형태인식; 어휘력; 초등학생; 매개변인
Mediating effects; Reading comprehension; Vocabulary; Morphological awareness; School-aged children

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