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특수학교 상황에서 학령기 장애아동을 위한 특수교사와 언어재활사의 협력 현황에 대한 인식 및 강화 방안

Recognition and Strengthening of Interprofessional Collaborative Practice Status among Special Education Teachers and Speech-Language Pathologists for School-aged Children with Disabilities in School Settings

Communication Sciences & Disorders 2020년 25권 2호 p.363 ~ 381
이지연, 김재옥,
소속 상세정보
이지연 ( Lee Ji-Yeon ) - Donghyun School
김재옥 ( Kim Jae-Ock ) - Kangnam University Graduate School of Education Division of Speech Pathology Education

Abstract

배경 및 목적: 본 연구는 특수교사와 언어재활사 간의 협력 현황에 대한 인식을 파악하고 현장에 적용 가능한 팀 협력 강화 방안과 이를 실현시키기 위한 조건을 알아보고자 하였다.

방법: 본 연구는 질적 연구 방법을 활용하였으며, 현장에서 근무하고 있는 특수교사 3인, 언어재활사 3인의 총 6인이 참여하여 심층면담을 진행하였다.

결과: 심층면담 내용을 분석한 결과, 크게 특수교사와 언어재활사의 협력 현황에 대한 인식과 특수교사와 언어재활사의 효과적인 협력 방안의 2개 영역으로 분류하였으며, 이는 현행 협력의 형태, 협력의 효과성과 필요성에 대한 인식, 협력 시 현실적 어려움, 현장에 적용 가능한 효과적인 협력 방안, 협력 시 갖추어야 할 조건, 적절한 협력 시 기대 효과의 6개 대주제로 구분되었다. 참여자들 모두 두 전문가 간 협력의 효과성과 필요성에 대해 인식하고 있으며, 현장 적용 가능한 협력 방안과 조건을 제시하였다.

논의 및 결론: 본 연구는 특수교사와 언어재활사 간 현행 협력의 형태와 협력에 대한 현실적인 어려움에 대하여 현장 전문가들과의 심층면담을 통해 이루어졌으며, 학교 현장에 적용할 수 있는 협력의 방안에 대하여 심도 있게 연구했다는 점에서 의의를 갖는다.

Objectives: The purpose of this study was to examine the current status of interprofessional collaborative practice (IPP) among special education teachers (SETs) and speech-language pathologists (SLPs), and to find out how to strengthen IPP among them for school-aged children with disabilities in school settings.

Methods: In-depth interviews with 3 SETs and 3 SLPs were done based on their experience of IPP in school settings. The interviews were analyzed using the qualitative research method.

Results: The contents of the in-depth interviews were divided into two categories: Recognition of IPP status among SETs and SLPs in school settings and the way to strengthen IPP. These were also divided into 6 themes: the current IPP type, recognition of the effects and the need for IPP, practical difficulties in IPP, applicable on-site IPP, the requirements for IPP, and the expected effects in proper IPP. All participants were aware of the effectiveness and necessity of IPP among experts and suggested ways and conditions for applying IPP to the field.

Conclusion: It is meaningful that this study considered the current status and the practical difficulties related to IPP among SETs and SLPs through in-depth interviews with field experts. In addition, it is significant in that it examined the ways that IPP can be applied to the school settings.

키워드

전문가 간 협력; 특수교사; 언어재활사; 학령기 장애아동
Interprofessional collaborative practice; Special education teacher; Speech-language pathologist; School-aged children with disabilities

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