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검사어에 따른 음운 오류패턴 비교

The Effect of Test Words on Phonological Error Patterns in Typically Developing Children

Communication Sciences & Disorders 2020년 25권 2호 p.458 ~ 469
피민경, 하승희,
소속 상세정보
피민경 ( Pi Min-Kyeong ) - Hallym University Graduate Program in Speech Language Pathology
하승희 ( Ha Seung-Hee ) - Hallym University Division of Speech Pathology and Audiology

Abstract

배경 및 목적: 음운 오류패턴의 음운 환경이 다른 검사어에 따라 출현 빈도가 달라질 수 있다. 본 연구는 두 가지 조음음운검사도구를 실시하여 일반 아동의 음운 오류패턴이 검사어에 따라 다르게 나타나는지 알아보고자 하였다.

방법: 2-9세 일반 아동 193명에게 APAC와 K-APP의 단어 수준 검사를 실시하였으며 동일한 기준으로 음운 오류패턴을 분석하였다. 검사도구별로 음운 환경을 비교하였고 검사 도구 별로 음운 오류패턴이 나타난 총 횟수와 오류패턴이 확인된 아동 수의 차이를 비교하였다.

결과: K-APP은 APAC에 비해 음절 길이가 길고 음절 간 자음군이 적은 검사어로 구성되어있다. K-APP은 파찰음과 마찰음의 빈도가 APAC에 비해 적었다. K-APP은 다음절 검사어 비율이 높아 음절생략/축약, 자음조화 같은 전체단어 오류패턴의 횟수가 유의하게 많았고 APAC은 파찰음과 마찰음 비율이 높아 파열음화, 파찰음화, 치간음화 같은 음소 오류패턴 횟수가 유의하게 많았다.

논의 및 결론: 본 연구는 검사어가 음운 오류패턴에 영향을 끼칠 수 있다는 점을 시사하였다. 또한 두 가지 조음음운평가를 사용하여 한국 아동의 발달적인 음운 오류패턴과 비발달적인 음운 오류패턴을 제안하였다.

Objectives: The frequency of occurrence of phonological error patterns may vary depending on test words with different phonological environments. This study aims to examine whether the phonological error patterns in typically developing children appear differently depending on the test words by implementing two phonology and articulation assessment tools.

Methods: The Assessment of Phonology and Articulation for Children (APAC) and Korean Articulation Phonology Profile (K-APP) were evaluated on 193 children aged 2-9 years, and phonological error patterns were analyzed using the same criteria. The phonological environments of test words were compared for each test tool, and the phonological errors which were produced three or more times by each child were considered as error patterns, of which occurrence frequencies were compared between the assessment tools.

Results: The K-APP consists of test words with longer syllables and fewer consonant clusters than the APAC. In the K-APP, the frequency of affricates and fricatives was lower compared to the APAC. In the K-APP, the error patterns of whole words such as syllable deletion/reduction and consonant harmony occurred more frequently than in the APAC, because the number of syllables of the test words in the K-APP were longer compared to the APAC. In the APAC, the error patterns of phonemes such as stopping, affrication, and interdentalization occurred more frequently than with the K-APP, because the APAC had a higher proportion of fricatives and affricates.

Conclusion: This study suggested that we should consider the effect of test words on phonological error patterns. The study also examined developmental and non-developmental phonological error patterns of Korean-acquiring children using the two articulation and phonology assessments.

키워드

음운 오류패턴; 검사어; 음운 환경; 2-9세; 일반 아동
Phonological error patterns; Test words; Phonological environment; 2- to 9-year-old; Korean-acquiring children

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