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아동감각처리척도(Sensory Processing Scale for Children; SPS-C)의 표준화를 위한 예비연구

A Pilot Study for Standardization of the Sensory Processing Scale for Children (SPS-C)

대한감각통합치료학회지 2020년 18권 2호 p.42 ~ 54
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Abstract

목적 : 아동감각처리척도(Sensory Processing Scale-Children; SPS-C)의 표준화를 위한 예비연구로써, 도구의 결과 해석을 위한 표준점수를 제시하고 단축감각프로파일(Short Sensory Profile; SSP)과의 상관관계를 통해 공인타당도를 알아보고자 한다.

연구방법 : 부산ㆍ경남 지역 소재의 일반 어린이집과 유치원을 다니고 있는 일반 아동 만 3∼5세 337명을대상으로 표준점수와 공인타당도를 확인하였다. 연구도구는 아동의 감각처리능력을 평가하기 위한 도구로아동감각처리척도(SPS-C)와 단축감각프로파일(SSP)을 사용하였다. 아동감각처리척도(SPS-C)의 표준점수를 확인하기 위해 기술통계를 실시하여 평균-1 표준편차, 평균-2 표준편차를 확인하였고, 공인타당도 검증을 위해 아동감각처리척도(SPS-C)와 단축감각프로파일(SSP)간의 피어슨 상관분석을 하였다.

결과 : 아동감각처리척도의 총점에 대한 표준점수를 확인한 결과, 총점이 115∼150점일 때 ‘정상’, 105∼114 점일 때 ‘문제 가능성’, 50∼104점일 때 ‘확실한 문제’로 선별할 수 있다. 아동감각처리척도(SPS-C)와단축감각프로파일(SSP)간의 피어슨 상관관계를 통해 공인타당도를 확인한 결과, 총점 간의 상관계수는.755로 강한 양의 관계가 있는 것으로 나타났다.

결론 : 아동감각처리척도(SPS-C)의 임상적 사용을 위해 결과 해석을 위한 표준점수를 제시하였고, 다른평가도구와 공인타당도를 검증하여 만3∼5세 아동의 감각처리능력을 평가하기에 타당한 도구임을 확인한 점에서 의미가 있다.

Objective : The purpose of this study was to define a standard score of Sensory Processing Scale for Children (SPS-C) and its concurrent validity by correlation with the Short Sensory Profile (SSP).

Methods : The subjects were children enrolled in nurseries and kindergartens in Busan and Gyeongnam. We defined the standard score of the SPS-C and identified its concurrent validity for 337 children. Both the SPS-C and SSP instruments were used to assess the children’s sensory processing ability. The collected data were analyzed using SPSS 24.0. A statistical analysis was used to define the standard score for SPS-C based on the mean and SDs of -1 and -2. To identify the concurrent validity of the SPS-C, the correlation between it and SSP was measured using Pearson’s correlation analysis.

Results : The ranges of total standard scores on the SPS-C were classified as follows: 115∼160 indicated “Typical Performance”; 105∼114 indicated “Probable Difference”; and finally, 50∼104 indicated “Definite Difference.” Concurrent validity was ascertained using the Pearson correlation between the total scores of the SPS-C and the SSP; the Pearson correlation coefficient was .755, indicating a statistically significant correlation.

Conclusion : This study suggests the standard score of the SPS-C for interpreting results in clinical settings and confirms that it is a valid tool for evaluating children’s sensory processing ability.

키워드

감각처리능력 평가도구; 공인타당도; 아동감각처리척도; 표준점수; 표준화 연구
Concurrent Validity; Sensory Processing Scale for Children (SPS-C); Sensory Processing Tool; Standardization; Standard Score

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