잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

눈꼬리가 올라간 눈에 다양한 아이라이너를 적용하여 도출한 남녀의 뇌파와 감성반응

Brain Waves and Emotional Responses in Males and Females Derived from the Application of Various Eyeliners to Sloe Eyes

Asian Journal of Beauty and Cosmetology 2020년 18권 3호 p.309 ~ 319
김민경,
소속 상세정보
김민경 ( Kim Min-Kyung ) - Jangan University Department of Beauty Care

Abstract

목적 : 20대 남녀를 대상으로 눈꼬리가 올라간 눈에 아이라이너를 적용하여 추출한 뇌파와 감성반응을 통하여 정량적 데이터 구축을 하기 위함이다.

방법 : 본 연구는 눈꼬리를 올려 변형한 눈에 5가지 아이라이너를 적용하여 자극물을 만들었다. 자극물을 통하여 20대 성인 남녀를 대상으로 뇌파(coefficient of variation for the brainwave, CVB)와 평균선호도지수(API)을 도출하여 형용사 이미지 맵에 포지셔닝을 하였다. 그리고 호감도와 베타와의 상관관계를 분석하여 메이크업 이미지를 과학적으로 분석할 수 있는 방법을 제시하였다.

결과 : 자극물을 통하여 추출한 뇌파와 감성평가 결과는 남녀 모두 θ파에서 NL의 자극에서 활성 되었고, α파도 비슷한 경향으로 AA자극에서 덜 감소되었다. β파와 γ파의 활성성비율은 PU의 자극에서 가장 높았다. 여성이 남성에 비하여 β파와 γ파의 활성정도가 컸으나 아이라이너 자극에 의한 뇌파반응 경향은 남녀가 비슷하였다. 눈꼬리가 올라간 눈에 대한 남녀의 감성은 여성적 이적이라고 공통적인 반응이었다. 호감도 지수는 남녀 모두 NL의 자극에서 좋았으며, AA의 평가도 좋았다. PU의 자극시 아이라이너 호감도 지수는 남녀 모두 낮게 평가되었다. 5가지 아이라이너를 적용한 자극물 중 PU의 자극에서 양과 음의 이미지가 골고루 포지셔닝 되었다.

결론 : 눈꼬리가 올라간 눈에 적용된 아이라이너의 자극물을 보고 도출한 뇌파와 감성반응 결과는 남녀 간에 차이는 없었다. 본 연구 결과는 정성적 판단으로 시행하는 메이크업을 정량적인 이미지로 도출할 수 있는 가능성을 제시하였다. 향후 감성반응과 뇌파값의 상관관계 데이터를 더 구축할 경우 뷰티 산업의 활용도가 높을 것으로 판단된다.

Purpose : To establish quantitative data through brain waves and emotional responses by applying eyeliners to sloe eyes in males and females in their twenties.

Methods : This study created stimulants by applying five eyeliners to eyes whose shapes were changed by raising their tails. Using stimulants, the coefficient of variation for brainwaves and average preference indices were obtained from males and females in their twenties, and then were positioned on an adjective image map. It is also suggested how to scientifically analyze make-up images based on a correlation between preference and beta.

Results : The evaluation of brain waves and emotions collected from stimulants showed that, for both males and females, a θ wave was activated using the NL stimulation, and α wave was less decreased using the AA stimulation. The activation rates of β and γ waves were most increased by PU stimulation. Although the activation of β and γ waves in males were higher than those in females, the brain wave response tendency stimulated by eyeliners was similar in individuals with both genders. The emotional responses to sloe eyes in individuals with both genders were commonly feminine. The preference indices in both males and females were high for the NL stimulation, and the valuation index of the AA simulation was also good. The preference indices of eyeliners in the males and females were low for the PU stimulation. Among the stimulants to which five eyeliners were applied, those of PU allowed regular the positioning of positive and negative images.

Conclusion : There were no discrepancies in the brain waves and emotional responses of the males and females derived from stimulants of eyeliners applied to sloe eyes. The results suggest that it is possible to draw quantitative images from a make-up that is conducted based on a qualitative evaluation. If the data of correlations between emotional responses and brain waves are further collected, they would be efficiently used in the beauty industry.

키워드

뇌파; 감성반응; 아이라이너; 남녀; 올라간 눈
Brain waves; Emotional responses; Eye-liner; Males and females; Sloe

원문 및 링크아웃 정보

등재저널 정보