잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

대체의학에 대한 피부관리사의 인식도가 경영성과에 미치는 영향

Impact of Aestheticians’ Perception of Alternative Medicine on the Management Performance

Asian Journal of Beauty and Cosmetology 2020년 18권 3호 p.355 ~ 364
신원범, 김영삼,
소속 상세정보
신원범 ( Shin Won-Bum ) - Konkuk University Department of Cosmetics Engineering
김영삼 ( Kim Young-Sam ) - Konkuk University Graduate School of Engineering Department of Image Industry

Abstract

목적 : 본 연구는 고객의 Needs를 충족시킬 목적으로 피부관리사 재교육 프로그램 참여자를 대상으로 대체의학에 대한 인식도가 경영성과에 미치는 영향을 조사하여 분석한 양적 연구이다.

방법 : 연구 대상은 현재 피부 관리 업무를 하는 전국의 남녀 596명을 대상으로서 기간은 2020년 2월1일부터 2월 20일까지 온라인 설문을 통하여 진행 하였다. 수집된 자료는 SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 25.0 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 대체의학 인지도 및 인식, 대체의학 요법에 대한 경험 및 태도, 신뢰도, 대체의학의 교육 실태 및 인식, 대체의학의 유용성에 대한 인식을 검증 하기 위해 One-way ANOVA (일원변량분석)과 t-test (검증), χ2 (Chi-square) 검증, 그리고 빈도분석을 실시하였다. 또한 대체의학 이용 만족도와 유용성에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 Multiple Regression(다중회귀분석)을 실시하였다.

결과 : 대체의학 학습 후 고객 적용 시 32.2%의 피부관리사가 샵의 수익에 50%이상 도움이 되었다고 조사되었고, 20-30% 고객 수가 증가되었다는 응답이 27.9%로 가장 많았다. 대체의학에 대한 태도가 긍정적일수록, 신뢰도가 높을수록, 그리고 대체의학 정규 과목 개설이 필요하다고 인식할수록 대체의학 이용 만족도가 높음을 알 수 있다.

결론 : 따라서 대체의학에 대한 재교육과 현실적인 제도가 필요한 것을 알 수 있다.

Purpose : This is a quantitative study in which the impact of perception of alternative medicine on management performance was investigated and analyzed using participants in a skin care retraining program for the purpose of meeting customer needs.

Methods : An online survey was administered among 596 men and women across the country, who are currently working on skin care, from February 1 to February 20, 2020. The collected data were analyzed using SPSS WIN 25.0. One-way ANOVA, t-test, χ² test, and frequency analysis were conducted to verify awareness and perception of alternative medicine, experience, attitude and reliability of alternative medicine treatment, status and perception of alternative medicine training, and perceptions of usefulness of alternative medicine. In addition, multiple regression analyses were conducted to find out the factors that affect the satisfaction of using alternative medicine and its usefulness.

Results : When estheticians were asked how effective it was to provide alternative medicine to customers, after receiving the training on alternative medicine, 32.2% of the respondents said that it contributed to the increase in profit by 50%, whereas 27.9% said that it contributed to the increase in the number of customers by 20%?30%. The results show that the more positive attitudes, the higher reliability toward the alternative medicine, and the stronger perceived needs toward the opening of alternative medicine, the higher level of satisfaction by its users.

Conclusion : Therefore, it seems that retraining programs on alternative medicine, as well as changes in the system, are needed.

키워드

피부관리사; 대체의학; 인식도; 재교육; 경영성과
Aesthetician; Alternative medicine; Perception; Retraining; Management performance

원문 및 링크아웃 정보

등재저널 정보