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발을 움직일 수 있는 표면3차원영상 만들기

The Visible Korean: Movable Surface Models of the Foot

해부.생물인류학 2020년 33권 3호 p.135 ~ 142
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Abstract

해부학 교육과 전자기방사선 산업에 움직이는 표면3차원영상이 필요하다. 이 연구의 목적은 움직이는 표면3 차원영상 만드는 방법을 낱낱이 알려서, 다른 연구자가 그 방법을 활용하게 하는 것이다. 더불어 관절 움직임을 알아 야 하는 학생, 연구자들의 해부학 공부에 도움을 주는 것이다. Photoshop을 써서 Visible Korean의 여성 온몸 절단면 영상에서 보이는 종아리와 발의 구조물 53개의 구역화영상을 만들었다. Mimics에서 구역화영상을 표면3차원영상으 로 만들었다. Maya에서 표면3차원영상의 발목관절과 목말밑관절에 가상관절을 넣었다. Ziva에서 뼈와 근육 표면3차 원영상의 속성을 실제 뼈와 근육처럼 만들었다. Maya에서 가상관절을 축으로 뼈를 움직이면서 뼈와 근육이 실제처 럼 움직이는 것을 확인하였다. 표면3차원영상을 Deep Exploration 소프트웨어와 Adobe Acrobat 소프트웨어에서 PDF 로 만들었다. 모든 표면3차원영상을 MB 파일, ObJ 파일, PDF 파일로 저장하였다. Maya와 Adobe Reader에서 표면3 차원영상을 해부학자세, 발바닥굽힘자세, 발등굽힘자세, 안쪽들림자세, 또는 가쪽회전자세로 움직일 수 있었다. 이 연 구에서는 상용소프트웨어로 표면3차원영상의 구조물을 실제처럼 움직일 수 있게 하는 방법을 찾았다. 앞으로 이 연 구에서 개발한 기술을 써서 Visible Korean의 표면3차원영상에서 보이는 모든 관절을 임상해부학 수준의 심도 있는 움직임을 할 수 있게 만들 것이다. 이러한 움직임이 적용된 가상인체가 만들어지면 해부학 교육뿐 아니라 산업용으 로도 매우 쓸모있게 이용될 것이다.

Movable surface models are needed for anatomy education and the electromagnetic radiation industry. The purpose of this study is to present how to make movable surface models in detail, so that anyone can make movable surface models for the desired purpose. In addition, it helps students and researchers who need to know joint motion to study anatomy. Using Photoshop software, the segmented images of 53 structures of leg and foot were created based on the female sectioned images of Visible Korean. In Mimics software, the surface models were created by stacking and surface-reconstructing the segmented images. In Maya software, two virtual joints were inserted in the ankle joint and subtalar joint of the surface models, and in Ziva software, the properties of the bone and muscle surface models were made like real bones and muscles. By rotating the bones on virtual joints in Maya, plantar flexion, dorsiflexion, inversion, or eversion of the foot surface models were checked. The surface models were made as PDF using Deep Exploration software and Adobe Acrobat software. All surface models were saved as MB files, ObJ files, and PDF files. In Maya software and Adobe Reader software, the surface models could be moved in anatomical position, plantar flexion, dorsiflexion, inversion, and eversion. In this study, commercial software was used to find a way to move the structure of surface models as if it were real. In the near future, using the technology developed in this study, the movements on all joints in the surface models of Visible Korean will be materialized. When the movable surface models with these movements are made, it will be very useful not only for anatomy education but also for industrial use.

키워드

발목뼈; 목말밑관절; 가상인체; 3차원영상
Ankle Joint; Subtalar joint; Visible Human Project; Three Dimensional Imaging

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