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남자 간호대학생이 인식하는 간호교육 프로그램의 남성친화도, 성역할 고정관념, 전공만족도의 관계

Relationship among Perceived Male Friendliness Nursing Programs, Gender Role Stereotype, and Major Satisfaction in Korean Male Nursing Students

스트레스연구 2020년 28권 4호 p.213 ~ 220
조선희, 권소희, 노인숙,
소속 상세정보
조선희 ( Cho Sun-Hee ) - Mokpo National University Department of Nursing
권소희 ( Kwon So-Hi ) - Kyungpook National University College of Nursing
노인숙 ( Rho In-Suk ) - Sehan University Department of Nursing

Abstract

이 연구의 목적은 남자 간호대학생이 인식하는 간호교육 프로그램의 남성친화도 정도를 알아보고 남학생의 성역할 고정관념 및 전공만족도와의 관계를 알아보는 것이다. 남자 간호대학생 193명을 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 남성친화도, 전공만족도, 성역할 고정관념의 평균점수는 2.94±0.35, 3.72±0.81,2.58±0.53점이었다. 간호교육 프로그램의 남성친화도는 성역할 고정관념과 음의 상관관계가 있었고, 여성건강간호학을 모두 이수한 남학생 집단이 그렇지 않은 집단보다 남성친화도를 더 낮게 인식하였다. 간호교육 프로그램의 남성친화도를 높이기 위한 효과적 전략을 개발할 때 남성 친화적인 여성건강간호학 교과목 운영과 남학생의 성역할 고정관념을 감소시키기 위한 전략을 함께 고려해야 할 것이다.

Background: This study aimed to evaluate the perceived male friendliness in nursing programs and to identify the relationship of this with gender role stereotype and major satisfaction.

Methods: A convenience sample of 193 male nursing students was recruited for the cross-sectional survey design. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson’s correlation coefficients, independent t-test, and one-way ANOVA with the SPSS/WIN 21.0.

Results: The mean scores of male friendliness, major satisfaction, and gender role stereotype were 2.94±0.35, 3.72±0.81, and 2.58±0.53, respectively. Perceived male friendliness in nursing programs was found to be correlated with gender role stereotype (r=?.215, p<.001). Participants who completed maternal nursing courses showed lower male friendliness (t=?4.53, p<.001).

Conclusions: Improving the male friendliness of maternal nursing courses and flexible gender role stereotyping should be considered when developing effective strategies to improve male friendliness in nursing programs.

키워드

적응; 남자; 간호대학생; 성역할; 고정관념
Adaptation; Psychological; Male; Nursing; Gender identity; Stereotyping; Students

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