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간호학 교수의 환자안전 교육역량 강화를 위한 정보자원 시스템 개발 및 평가

Development and Evaluation of an Informatics System for Nursing Faculty to Improve Patient Safety Teaching Competency

간호행정학회지 2020년 26권 5호 p.488 ~ 500
이남주, 안신애, 이미선, 장해나,
소속 상세정보
이남주 ( Lee Nam-Ju ) - Seoul National University College of Nursing
안신애 ( Ahn Shi-Ae ) - Wonkwang University Department of Nursing
이미선 ( Lee Mi-Seon ) - Seoul National University College of Nursing
장해나 ( Jang Hae-Na ) - Inje University College of Nursing

Abstract

목적: 본 연구의 목적은 간호학 교수의 환자안전 교육역량 향상을 위한 온라인 정보자원 시스템을 개발하고 개발된 시스템의 효과를 평가하기 위함이다.

방법: 본 연구에서 개발된 ‘환자안전 정보자원 시스템(Resource to Enhance Safety Competency and Utilize for Education: RESCUE)’은 World Health Organization의 환자안전 교육과정 지침(Multi-professional Patient Safety Curriculum Guide)을 기반으로 하였다. 개발된 시스템의 효과를 평가하기 위하여 단일군 사전·사후 실험설계를 사용하였다. 전국 4년제 간호대학(학과)의 간호학 교수를 대상으로 3개월 동안 환자안전 정보자원 시스템을 이용하도록 하였으며 총 46명의 데이터를 분석에 사용하였다. RESCUE의 효과성 평가는 환자안전 교육역량, 시스템 유용성 및 만족도, 일반적 특성으로 구성된 설문지를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 서술 통계와 윌콕슨 순위 검정으로 분석하였다.

결과: RESCUE를 사용한 후 대상자의 강의(Z=-3.61, p<.001)와 실습(Z=-3.14, p=.002)에서 환자안전 교육 자신감이 통계적으로 유의하게 증가하였다.

결론: 개발된 시스템은 간호학 교수의 환자안전 교육에 대한 강의와 실습에서의 환자안전 교육 자신감을 높일 수 있는 효과적인 중재로 확인되었다. 환자안전 주제를 교과과정에 효과적으로 통합하기 위해서는 본 연구에서 제공한 교육 자료를 다양한 임상 사례와 함께 활용하는 것이 필요하다.

Purpose: This study aimed to develop an educational informatics system for nursing faculty to improve their competencies in teaching patient safety and to evaluate the effectiveness of the system.

Methods: We developed a system called, ‘Resource to Enhance Safety Competency and Utilize for Education’ (RESCUE) based on the World Health Organization Multi-professional Patient Safety Curriculum Guide, and it was implemented with full-time nursing faculty in 4-year nursing schools. A one-group pretest-posttest design was used for evaluation. A total of 46 nursing faculty members used the system during a 3-month period. The effects of the RESCUE were measured using a survey including patient safety teaching competency, system usability and user satisfaction. Data were analyzed using descriptive statistics and the Wilcoxon signed-rank test.

Results: After using the RESCUE, participants showed a significant increase in self-confidence in teaching patient safety during lectures (Z=-3.61, p<.001) and practica (Z=-3.14, p=.002).

Conclusing : The deveoped informatics system was shown to be effective in improving the self-confidence of nursing faculty in teaching patient safety. To effectively indegrate patient safety topics into the curriculum, it can be helpful to utilizae the education materials provided int this study with various clinical cases.

키워드

환자안전; 간호학 교수; 전문적 역량; 간호교육; 웹 기반 중재
Patient safety; Nursing faculty; Professional competence; Education; Web-based intervention

원문 및 링크아웃 정보

  

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