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국내 대학생에게 적용한 플립러닝의 체계적 고찰 및 메타분석- 자기주도학습, 학습동기, 효능감, 학업성취도를 중심으로 -

A systematic review and meta-analysis of flipped learning among university students in Korea: Self-directed learning, learning motivation, efficacy, and learning achievement

한국간호교육학회지 2021년 27권 1호 p.5 ~ 15
김신향, 임종미,
소속 상세정보
김신향 ( Kim Sin-Hyang ) - Shinsung University Department of Nursing
임종미 ( Lim Jong-Mi ) - Shinsung University Department of Nursing

Abstract

본 연구는 체계적 고찰과 메타분석을 통해 2020년 8월까지 출판된 국내 대학생에게 적용한 플립러닝 교수법의 효과성에 대한 객관적 근거를 제시하였다. 메타분석의 결과, 대학생의 플립러닝의 자기주도학습, 학습동기, 효능감, 학업성취도를 높이는 데 통계적으로 유의한 효과가 있으며 중간효과 크기 이상으로 나타났다. 현재 코로나19를 비롯하여 급변하는 사회환경에 대학생의 자기주도학습, 학습동기, 효능감, 학습성취도를 높이기 위한 플립러닝 교수법의 활용도가 교육현장에서 높아지고 있음을 고려할 때, 메타분석을 시도한 본 연구의 결과는 그 의의가 크다고 할 수 있다. 다만, 국내 대학생에게 적용한 플립러닝의 연구로 효과를 평가한 제한점이 있다. 또한, 추후 분석에서는 플립러닝의 다양한 결과변수에 대한 효과에 대해서도 고찰할 필요가 있다.

Purpose: This study aimed to provide a systematic review and meta-analysis of research on flipped learning effects applied to university students.

Methods: The random effect model was applied to 21 papers to calculate the effect size. To verify the moderation effect, a meta regression analysis and meta ANOVA were performed. Publication bias was verified through a funnel plot, and then an Egger's regression test was conducted.

Results: The overall average effect size was .69 (95% CI: .51-.87), showing a median effect size, which was statistically significant. The outcome variables were in the order of learning motivation (Hedges’ g=.83), self-directed learning (Hedges’ g=.78), learning achievement (Hedges’ g=.66), and efficacy (Hedges’ g=.50), which were statistically significant.
Conclusion: Flipped learning was found to be statistically significant in improving self-directed learning, learning motivation, efficacy, and learning achievement amng university students. It is suggestd that this method be actively applied in university education.

키워드

학습; 학생; 체계적 고찰; 메타분석
Learning; Students; Systematic review; Meta-analysis

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