잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

간호대학생의 성취동기가 학습민첩성에 미치는 영향: 셀프리더십의 매개효과

The effect of achievement motivation on learning agility of nursing students: The mediating effect of self-leadership

한국간호교육학회지 2021년 27권 1호 p.80 ~ 90
임경희, 이인숙,
소속 상세정보
임경희 (  ) - Changwon National University Department of Nursing
이인숙 ( Lee In-Sook ) - Changwon National University Department of Nursing

Abstract

본 연구는 간호학생의 학습민첩성 수준을 확인하고 성취동기와 셀프리더십, 학습민첩성의 관계를 확인하여 성취동기와 학습민첩성의 관계에서 셀프리더십의 매개효과를 파악하고자 수행되었다. 연구결과, 셀프리더십은 성취동기와 학습민첩성의 관계에서 부분 매개효과를 가지는 것으로 확인하여, 간호학생들의 학습민첩성 향상을 위해 셀프리더십 강화를 위한 프로그램 개발 및 적용이 필요함을 확인하였다.
본 연구결과는 급변하는 의료환경에서 간호 전문직으로서 간호실무를 수행해야 하는 미래 간호사인 간호학생들을 대상으로 학습민첩성과 관계 변수 간의 상관관계를 확인하고 성취동기와 학습민첩성의 관계에서 셀프리더십의 매개효과를 확인한 연구로서 의의가 있다. 다만, 본 연구는 일 지역의 간호학생을 대상으로 수행한 연구결과이므로 연구결과를 일반화하는 데는 제한이 있다. 본 연구결과를 바탕으로 간호학생의 학습민첩성을 향상시킬 수 있는 간호 교육프로그램 개발을 위한 기초 자료를 제공할 수 있을 것으로 기대하며, 추후 연구에서는 간호학생의 학습민첩성 영향요인의 파악하고, 학습민첩성 향상을 위한 프로그램을 개발하고 적용하는 연구를 제언한다.

Purpose: This study aimed to investigate nursing students’ learning agility and confirm the mediating effect of self-leadership in the relationship between achievement motivation and learning agility.

Methods: The study design was a descriptive survey design. The subjects were third- and fourth-year nursing students attending three universities in one region. Data were collected from November 28, 2019, to May 25, 2020, and a total of 202 data were collected using the scale of achievement motivation, self-leadership, and learning agility. Data analysis included frequency analysis, descriptive statistics, and Pearson's correlation coefficient using SPSS 25.0 statistics 25.0 software. The mediating effect of self-leadership was analyzed through regression analysis and bootstrapping using process macro ver. 3.4.1.

Results: Self-leadership’s partial mediating effect was confirmed in achievement motivation and learning agility. Achievement motivation was found to affect directly learning agility, with an indirect effect through self-leadership.

Conclusion: The study results showed that nursing students could increase their learning agility through self-leadership improvement. Future research should focus on identifying the factors influencing nursing students’ learning agility and develop and apply programs to improve learning agility.

키워드

학생; 학습; 성취; 리더십; 매개 분석
Students; Learning; Achievement; Leadership; Mediation analysis

원문 및 링크아웃 정보

등재저널 정보