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리빙랩(Living Lab) 방식을 적용한 자폐성 장애 청소년 대상 여가활동 프로그램 개발

Developing a leisure activity program for students with autism using the Living Lab method

자폐성장애연구 2020년 20권 2호 p.29 ~ 56
박수경, 이호연, 이지민, 남지현,
소속 상세정보
박수경 ( Park Soo-Kyung ) - Yonsei University Graduate School of Social Welfare
이호연 ( Lee Ho-Yeon ) - Yonsei University Graduate School of Social Welfare
이지민 ( Lee Ji-MIn ) - Yonsei University Graduate School of Social Welfare
남지현 ( Nam Ji-Hyun ) - Incheon University Graduate School of Social welfare

Abstract

본 연구의 목적은 리빙랩(Living Lab) 방식을 적용하여 자폐성 장애 학생들과 가족들의 욕구를 파악하고, 이를 토대로 장애 특성을 반영한 여가활동 지원 프로그램을 개발하고 적용해 봄으로써 프로그램 효과성을 평가하는 데 있다. 이러한 목적 달성을 위해 본 연구는 자폐성 장애 학생들의 욕구를 파악하고 프로토타입 프로그램을 개발하기 위해 장애인 당사자와 가족, 서비스 제공자, 전문가 등으로 리빙랩을 구성하였다. 리빙랩 운영을 통해 자폐성 장애 학생들의 몰두 특성을 반영한 여가활동 프로그램의 필요성을 확인하였다. 이를 토대로 프로토타입 프로그램을 개발하여 실행해본 결과, 참여자들의 자기표현능력이 향상되었고 사회규범을 학습하는 기회를 제공하는 성과를 보였다. 이와 함께 리빙랩 방식은 장애 학생과 가족 당사자는 물론 다양한 이해관계자의 참여를 통해 실제 생활에서 필요한 프로그램을 이해관계자들이 참여하여 공동으로 개발하는 과정에서 혁신성과 사회적 가치를 반영할 수 있었다. 이러한 결과를 토대로 장애인복지 분야의 프로그램 개발 시 리빙랩 방식 적용의 유용성을 제안하였다.

The purpose of this study was to understand the needs of students with autism disorders and their families by applying the Living Lab method, and, on this basis, to evaluate the effectiveness of the program by developing and applying a leisure activity support program reflecting the characteristics of the disability. have. To achieve this goal, this study organized a Living Lab with disabled people, their families, service providers, and experts to understand the needs of students with autistic disorders and to develop a prototype program. Through the operation of the Living Lab, the need for a leisure activity program reflecting the immersion characteristics of students with autism disorders was confirmed. As a result of developing and implementing a prototype program on this basis, participants self-expression ability improved, which provided an opportunity to learn social norms. Moreover, the Living Lab method employed innovation to reflect social values ??in the process of jointly developing programs necessary for real life through the participation of students with disabilities as well as their families and various stakeholders. These results suggest the usefulness of applying the Living Lab method was suggested when developing programs in the field of welfare for the disabled.

키워드

리빙랩; 자폐; 장애; 청소년 취미; 몰두; 여가활동
Living lab; autism; disability; youth; hobby; immersion; leisure activities

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