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사회복지사들의 통합사례관리 경험 연구 -민?관 협력 기관을 중심으로-

A Study on the Care Management Experiences of the Social Workers - Focusing on Public-private Partnerships -

사회복지정책 2020년 47권 4호 p.89 ~ 118
소속 상세정보

Abstract

본 연구는 사회복지사들의 사회복지전달체계 개편과 관련한 과도기적 통합사례관리 경험 연구이다. 지역사회복지 현장에서 핵심 사업으로 일컫는 통합사례관리 실천의 내용과 결과, 사회복지사들의 전략 수행과 영향을 주는 조건을 드러냄은 물론, 통합사례관리 실천 경험에 대한 문제와개선에 기여할 수 있는 함의와 전략을 제공하였다. 본 연구는 근거이론 연구 방법으로 접근했으며 사례관리 경력 2년 이상의 사회복지사들이 연구참여자로 참여했다. 자료는 심층 면담, 관찰등을 통해 수집했고 원자료는 Strauss와 Corbin(1998)이 제시한 근거이론 연구 방법과 절차로 분석했다.
분석 결과, 총 124개의 개념과 41개의 하위 범주, 10개의 범주가 도출되었으며 모든 범주를 수렴하는 핵심 범주는 ‘아마추어 공공사례관리자들의 권력에 눌려 사례관리의 본질을 잃어가는 과정’으로 나타났다. 논의를 토대로 민ㆍ관의 공공성 강화를 위한 통합사례관리에서의 민ㆍ관 협력조정기구의 신설, 클라이언트 평가의 도입 등이 필요하다.

This study is a study on the experience of integrated care management in the transitional period related to the reorganization of the social welfare delivery system of social workers. The results of this study are as follows. First, the results of the integrated care management practices and results of the new social welfare field in the community welfare field are presented, In addition to revealing the contents and results of the integrated care management practice which is newly looked at in the community welfare field and the conditions that influence the social workers’ strategies and influence, the implications that can contribute to finding problems and finding improvement plans and strategic direction.
This study approached the grounded theory study method and social workers more than two years in care management career participated as research participants. The data was collected by conducting in-depth interviews and the raw data was analyzed by the grounded theory study procedure presented by Strauss and Corbin(1998). As a result of the analysis, 124 concepts, 41 subcategories and 10 categories were derived and the core category converging all categories was ‘the process of losing the essence of care management by being overwhelmed by the power of amateur public care managers’. Based on the discussion, we proposed the establishment of a public-private partnership coordination agency in the integrated care management and the introduction of client evaluation.

키워드

사례관리; 찾아가는 보건복지서비스; 민.관 협력
Care Management; Visiting Health and Welfare Services; Public-private Governance

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