잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

신규간호사의 현실충격과 교육전담간호사의 사회적 지지가 신규간호사의 조직사회화에 미치는 영향

The Influence of Reality Shock and Educational Specialist Nurse's Social Support on Organizational Socialization of New Nurses

임상간호연구 2020년 26권 3호 p.344 ~ 351
소속 상세정보

Abstract

목적: 본 연구의 목적은 신규간호사의 현실충격과 교육전담간호사의 사회적 지지가 신규간호사의 조직사회화에 미치는 영향을 규명하는 것이다.

방법: 대상자는 신규간호사 훈련시스템 예비프로젝트를 시행하고 있는 종합병원에서 근무한지 1년 이하인 122명의 신규간호사이다. 자료는 연구 대상자의 일반적 특성, 직무관련 특성, 신규간호사의 현실충격, 교육전담간호사의 사회적지지, 신규간호사의 조직사회화를 설문지를 이용하여 자가보고 방식으로 수집하였다.

결과: 신규간호사의 조직사회화 점수는 3.07±.45점이었다. 신규간호사의 현실충격과 교육전담간호사의 사회적 지지가 신규간호사의 조직사회화에 미치는 영향을 단계적 회귀분석으로 분석한 결과, 두 변수가 조직사회화를 72.0% 설명하였다.

결론: 본 연구 결과는 교육전담간호사의 사회적 지지는 신규간호사의 조직사회화를 촉진시키는 것을 의미한다. 또한 신규간호사의 현실충격을 감소시킬 수 있는 프로그램을 개발할 것을 제안한다.

Purpose: The purpose of this study was to identify related factors in the organizational socialization of new nurses, focusing on the reality shock of new nurses and social support by education specialist nurses.

Methods: Participants were 122 new nurses with clinical experience of 1 year or less as nurses working in a general hospital that is carrying out a pilot project for a new nurse training system. Data were collected using self-report questionnaires which included identification of participants' characteristics, social support of education specialist nurse, reality shock and organizational socialization.

Results: The organizational socialization score was 3.07±0.45 points. The results of the stepwise multiple regression showed that factors affecting organizational socialization of new nurses were social support by gender, education specialist nurse and reality shock. These three variables accounted for 72.0% of organizational socialization.

Conclusion: These findings suggest that the social support of education specialist nurses be enhanced to increase the organizational socialization of new nurses. There is also a need for a program to decreased the reality shock of new nurses.

키워드

사회적 지지; 현실충격; 조직사회화; 교육전담간호사; 신규간호사
Social Support; Reality Shock; Organizational Socialization; Education Specialist Nurse; New Nurse

원문 및 링크아웃 정보

 

등재저널 정보

KCI