잠시만 기다려 주세요. 로딩중입니다.

다문화 청소년의 사회적 위축과 우울이 성취동기에 미치는 영향: 자아존중감의 조절된 매개효과

The Effects of Social Withdrawal and Depression on Achievement Motivation of Multicultural Adolescents : Mediated Moderation Effect of Self-Esteem

보건과 복지 2021년 23권 1호 p.29 ~ 53
박동진, 김송미,
소속 상세정보
박동진 ( Park Dong-Jin ) - 한영대학교 사회복지과
김송미 ( Kim Song-Mi ) - 시코쿠가쿠인대학 사회복지학부

Abstract

본 연구는 다문화 청소년의 사회적 위축과 우울 및 성취동기의 관계에서 우울의 매개효과를 살펴보고, 자아존중감이 사회적 위축과 성취동기 간의 매개적 관계를 조절하는지 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 사회적 위축을 선행변인으로, 성취동기를 결과변인으로, 우울을 매개변인으로, 자아존중감을 조절변인으로 한 연구모형을 설정하고, 이를 검증하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 한국청소년정책연구원에서 조사한 ‘다문화청소년패널조사(MAPS)’의 8차년도(2018) 조사에 참여한 총 1,197명의 청소년 데이터를 SPSS 22.0과 SPSS Macro 3.3을 활용하여 분석하였다. 분석결과, 첫째, 사회적 위축은 성취동기에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 사회적 위축이 성취동기에 유의한 영향을 미치는 가운데, 이들 관계를 우울이 매개하는 것으로 나타났다. 셋째, 사회적 위축이 우울을 매개로 성취동기에 영향을 미치는 간접효과를 자아존중감이 조절하는 것으로 나타나 조절된 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과가 가진 의의와 시사점과 한계점, 후속연구에 대한 제언에 대해 논의하였다.

The purpose of this study was to examine the mediating effect of depression in the relationship between social withdrawal, depression, and achievement motivation in multicultural adolescents, and to examine whether self-esteem regulates the mediating relationship between social withdrawal and achievement motivation. To this end, a research model with social withdrawal as a leading variable, achievement motivation as a result variable, depression as a mediating variable, and self-esteem as a moderating variable was set up, and this was to be verified. To achieve the purpose of this study, the data of a total of 1,197 adolescents who participated in the 8th year (2018) survey of the “Multicultural Adolescent Panel Study(MAPS)” surveyed by the National Youth Policy Institute were analyzed using SPSS 22.0 and SPSS Macro 3.3. As a result of the analysis, first, social withdrawal was found to have a significant negative effect on achievement motivation. Second, while social withdrawal had a significant effect on achievement motivation, depression was found to mediate these relationships. Third, it was found that self-esteem controls the indirect effect that social withdrawal influences achievement motivation through depression, indicating that there is a moderated mediating effect. The significance, implications and limitations of these research results, and suggestions for subsequent research were discussed.

키워드

다문화 청소년; 사회적 위축; 성취동기; 우울; 자아존중감
Multicutural adolescent; Social withdrawal; Achievement motivation; Depression; Self-esteem

원문 및 링크아웃 정보

등재저널 정보