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임상윤리, 무엇을 교육할 것인가?

Clinical Ethics, What Should Be Taught in Clinical Ethics?

한국의료윤리학회지 2020년 23권 4호 p.265 ~ 277
권복규,
소속 상세정보
권복규 ( Kwon Ivo ) - Ewha Womans University College of Medicine Department of Medical Education

Abstract

임상윤리는 임상진료(clinical practice)의 일부로서 좋은 진료(good practice)를 하기 위해 필요한 것이다. 그러므로 기본의학교육과 보수교육에서 임상윤리 교육의 목표는 흔히 접하는 사례를 중심으로 우리나라의 법률과 관련 지침들, 그리고 우리 의사집단의 전문직 표준(professional standard)에 의거하여 추론능력을 배양하는 것이 되어야 하며, 교육 내용 역시 이에 기반하여야 한다.

Clinical ethics is an essential part of good clinical practice. The purpose of clinical ethics education is to promote competence in ethical reasoning based on relevant laws and guidelines, including professional codes of conduct.

키워드

임상윤리; 윤리교육; 전문직업성; 전문직 표준
clinical ethics; ethics education; professionalism; professional standards

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